Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Werknemers moeten weer WW-premie betalen
Werknemers moeten vanaf 1 januari 2016 waarschijnlijk weer WW-premie betalen. Hoe hoog die premie gaat worden, is nog onduidelijk. “Maar mensen moeten zich geen zorgen maken”, zegt Mariëtte Hamer, de voorzitter van de Sociaal Economische Raad.
De betaling van werkloosheidspremie werd in 2008 stopgezet in verband met de economische crisis. Werknemers zouden daarmee meer te besteden hebben. Inmiddels is, ook als gevolg van de crisis, de spaarpot van uitkeringsinstanties leeg. Sterker nog, ze hebben een gat van ongeveer 10 miljard euro. Dat moet worden weggewerkt door de hervatting van de premieheffing voor werknemers.
Over die hervatting heeft de SER een advies uitgebracht aan de regering. Het is een uitwerking van de principe-afspraken die vorig jaar zijn gesloten in het Sociaal Akkoord. Hamer is er bijzonder tevreden over dat het een unaniem advies is van werkgevers en werknemers. “Daar kan de politiek moeilijk omheen”, denkt de voorzitter.
De sociale partners willen dat de premies die werkgevers en werknemers betalen kostendekkend zijn voor alle WW-lasten. Dan gaat het niet alleen om uitkeringen, maar bijvoorbeeld ook om preventie. Op die manier moet de WW het karakter blijven behouden van werknemersverzekering en minder gevoelig zijn voor politieke beslissingen.
De politiek kan echter nog wel roet in het eten gooien wat betreft de invoeringsdatum.
De premies mogen niet ten koste gaan van het besteedbare inkomen, is het uitgangspunt van het Sociaal Akkoord. Ze zouden moeten worden gecompenseerd via de belastingen. De nieuwe belastingwet is daarbij een complicatie. Daar werkt VVD-staatssecretaris Eric Wiebes nu hard aan. De invoering van de WW-premie is afhankelijk van hoe snel en succesvol Wiebes zal zijn.
Hamer en de sociale partners willen nog niks concreets zeggen over hoe hoog de premies gaan worden. FNV-voorzitter Ton Heerts hoopt dat het niet meer wordt dan “enkele euro’s”. Hamer zegt: “Ik heb geen glazen bol.”
De leden van de SER zijn zo voorzichtig omdat ze niet weten hoeveel mensen er werkloos zullen zijn in 2020. In dat jaar zullen werkgevers en werknemers weer helemaal verantwoordelijk zijn voor de werkloosheidsuitkeringen.
Bron: SER
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk