Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Werkgevers: durf kieskeurig te blijven in het selectieproces
Jij kent je bedrijf en mensen goed. Je weet wat er bij jullie past. Maar dat wat je wenst is er niet. Of misschien is het er wel maar krijg je het niet helder in een gesprek? Ik kan niet anders zeggen dan: blijf kieskeurig! Juist nú is het extra belangrijk om in kennismakings- en sollicitatiegesprekken die je voert de onderste steen boven te halen. Anders ga je investeren in iets wat je niets oplevert. En gelukkig bestaat er een uitstekende oplossing voor. Ik leg je kort uit wat ik met een selectieassessment voor je inzichtelijk maak en wat je dat oplevert.
Door Maxime Profijt, Arbeids- en Organisatiepsycholoog
Iemand vinden die écht past bij jouw organisatie en vacature en die de moeite waard is om in te investeren kost tijd. Je hebt geen tijd? Ga gerust voor ‘bij gebrek aan beter’, maar de kans is groot dat er ontevredenheid ontstaat, bij de nieuwe medewerker, jou of zelfs het hele team. Het resultaat? Frustratie, tijd- en prestatieverlies en het kost je een flinke som geld. Besteed daarom voldoende tijd en middelen aan jouw personeelsbeleid en selectieproces. En zorg dat je helder hebt wat je wilt en wie er bij je past. Dat verdient zichzelf écht terug.
Ja, diploma’s, vaardigheden en werkervaringsjaren zijn heerlijk meetbaar. Maar wist je dat je andere aspecten zoals cognitief vermogen, drijfveren, persoonlijkheid en motivatie ook wetenschappelijk kunt onderbouwen? Ik doe het dagelijks voor werkgevers in het mkb en voor non-profit en overheidssectoren met een selectieassessment. Wereldwijd is al veel onderzoek gedaan naar de werking hiervan en de uitkomsten zijn steeds weer positief: een selectieassessment geeft je een hogere voorspellende waarde over bijvoorbeeld iemands aard, gedrag en prestaties.
Een traject met een selectieassessment bestaat uit een doordachte reeks psychologische tests en gesprekken. Daarmee krijgen we heel duidelijk boven water of iemand niet alleen bij jouw vacature maar ook bij de bedrijfscultuur, waarden en visie past. Motivatie, persoonlijkheid, drijfveren, gedrag, werkethiek, alles komt aan bod. En het mooie is dat het traject zo is opgebouwd dat wenselijk antwoorden geen nut heeft. We snappen dat tijd voor jou geld is en je andere to do’s hebt, daarom schakelen we snel. We kunnen uitkomsten binnen drie werkdagen voor je verwerken in een uitgebreide rapportage, vergezeld van adviezen over de geschiktheid en ontwikkelpunten van de (potentiële) nieuwe medewerker.
Ook met een selectieassessment mag je onderbuikgevoel er gewoon zijn, graag zelfs. Maar dan heb je in ieder geval ook een wetenschappelijke onderbouwing en kunnen toetsen hoe iemand in elkaar zit, wat er bij hem past en hoe hij zal presteren. Dat maakt het concreter en geeft duidelijkheid voor jou én de sollicitant.
Wist je trouwens dat een selectieassessment allang niet meer alleen voor managementfuncties wordt gebruikt? Mijn collega’s en ik helpen werkgevers ermee voor tal van functies op allerlei niveaus en voor tal van functies, van handhavers tot juristen en van IT’ers tot teamleiders.
Het gaat te ver om hier nu alles te belichten. Kijk gerust alvast op onze Assessments pagina. En als je zover bent, zullen we dan eens bellen? Vrijblijvend ontdekken hoe ik met een assessment jouw organisatie verder kan helpen?
Maxime ProfijtArbeids- en OrganisatiepsycholoogTel: +31 (0)316 740 129E-mail: m.profijt@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk