Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat te doen in een krappe arbeidsmarkt
Als u het nieuws volgt, dan weet u dat de spanning op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen naar een nieuw hoogtepunt. Ook het aantal vacatures heeft een recordniveau bereikt. Wat betekent dit voor u als werkgever?
Tenzij u in een branche opereert, waar potentiële medewerkers in de rij staan voor uw vacatures, heeft u waarschijnlijk moeite met het vervullen ervan. Daar komt bij dat het steeds belangrijker wordt om goede medewerkers te behouden. Maar, wat kunt u daar nou aan doen? Hieronder vindt u een aantal tips:
Als u kijkt naar uw huidige personeelsbestand zijn er wellicht parttimers die best iets meer willen gaan werken. Zo’n 10 procent van de deeltijders is bereid om meer uren te willen werken, dus bespreek het eens!
Ontwikkel een inhouse opleidingstraject. Zo vergroot u niet alleen uw kweekvijver, maar kunt u medewerkers ook heel gericht opleiden. Mooie bijkomstigheid: Aandacht hebben voor leren en ontwikkeling draagt bij aan een positief werkgeversimago.
Procesoptimalisatie (tla-advies.nl) en IT oplossingen zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality of de inzet van robots kunnen een oplossing bieden bij de krapte op de arbeidsmarkt.
Medewerkers willen gezien worden. Spreek uw waardering uit en laat hen merken dat u oog voor ze heeft. Daarnaast zijn er verschillende methodes die u kunt inzetten om uw medewerkers fit en energiek aan het werk te houden. De inzet van een vitaliteitsbeleid is hiervoor een hele mooie oplossing.
Denk bijvoorbeeld aan 50-plussers, herintreders en arbeidsbeperkten. Deze mensen willen maar wat graag aan de slag en zijn enorm gemotiveerd om er een succes van te maken.
Wilt u sparren? Mail me gerust. Ik denk graag mee! e.adams@vitaconluteijn.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk