Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat te doen in een krappe arbeidsmarkt
Als u het nieuws volgt, dan weet u dat de spanning op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen naar een nieuw hoogtepunt. Ook het aantal vacatures heeft een recordniveau bereikt. Wat betekent dit voor u als werkgever?
Tenzij u in een branche opereert, waar potentiële medewerkers in de rij staan voor uw vacatures, heeft u waarschijnlijk moeite met het vervullen ervan. Daar komt bij dat het steeds belangrijker wordt om goede medewerkers te behouden. Maar, wat kunt u daar nou aan doen? Hieronder vindt u een aantal tips:
Als u kijkt naar uw huidige personeelsbestand zijn er wellicht parttimers die best iets meer willen gaan werken. Zo’n 10 procent van de deeltijders is bereid om meer uren te willen werken, dus bespreek het eens!
Ontwikkel een inhouse opleidingstraject. Zo vergroot u niet alleen uw kweekvijver, maar kunt u medewerkers ook heel gericht opleiden. Mooie bijkomstigheid: Aandacht hebben voor leren en ontwikkeling draagt bij aan een positief werkgeversimago.
Procesoptimalisatie (tla-advies.nl) en IT oplossingen zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality of de inzet van robots kunnen een oplossing bieden bij de krapte op de arbeidsmarkt.
Medewerkers willen gezien worden. Spreek uw waardering uit en laat hen merken dat u oog voor ze heeft. Daarnaast zijn er verschillende methodes die u kunt inzetten om uw medewerkers fit en energiek aan het werk te houden. De inzet van een vitaliteitsbeleid is hiervoor een hele mooie oplossing.
Denk bijvoorbeeld aan 50-plussers, herintreders en arbeidsbeperkten. Deze mensen willen maar wat graag aan de slag en zijn enorm gemotiveerd om er een succes van te maken.
Wilt u sparren? Mail me gerust. Ik denk graag mee! e.adams@vitaconluteijn.nl
Actueel
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk