Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat te doen in een krappe arbeidsmarkt
Als u het nieuws volgt, dan weet u dat de spanning op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen naar een nieuw hoogtepunt. Ook het aantal vacatures heeft een recordniveau bereikt. Wat betekent dit voor u als werkgever?
Tenzij u in een branche opereert, waar potentiële medewerkers in de rij staan voor uw vacatures, heeft u waarschijnlijk moeite met het vervullen ervan. Daar komt bij dat het steeds belangrijker wordt om goede medewerkers te behouden. Maar, wat kunt u daar nou aan doen? Hieronder vindt u een aantal tips:
Als u kijkt naar uw huidige personeelsbestand zijn er wellicht parttimers die best iets meer willen gaan werken. Zo’n 10 procent van de deeltijders is bereid om meer uren te willen werken, dus bespreek het eens!
Ontwikkel een inhouse opleidingstraject. Zo vergroot u niet alleen uw kweekvijver, maar kunt u medewerkers ook heel gericht opleiden. Mooie bijkomstigheid: Aandacht hebben voor leren en ontwikkeling draagt bij aan een positief werkgeversimago.
Procesoptimalisatie (tla-advies.nl) en IT oplossingen zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality of de inzet van robots kunnen een oplossing bieden bij de krapte op de arbeidsmarkt.
Medewerkers willen gezien worden. Spreek uw waardering uit en laat hen merken dat u oog voor ze heeft. Daarnaast zijn er verschillende methodes die u kunt inzetten om uw medewerkers fit en energiek aan het werk te houden. De inzet van een vitaliteitsbeleid is hiervoor een hele mooie oplossing.
Denk bijvoorbeeld aan 50-plussers, herintreders en arbeidsbeperkten. Deze mensen willen maar wat graag aan de slag en zijn enorm gemotiveerd om er een succes van te maken.
Wilt u sparren? Mail me gerust. Ik denk graag mee! e.adams@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk