Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat jij als werkgever moet weten over de rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt beïnvloed en hoe je je organisatie kunt voorbereiden op de komende veranderingen.
Door Melanie Wesdorp, e-HRM specialist
Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp vragen oproept. In dit blog neem ik je mee in wat de WPM is en wat je kunt doen om je hierop voor te bereiden. Bovendien staan mijn collega’s en ik voor je klaar om je te ondersteunen bij de voorbereiding.
De WPM verplicht het bijhouden van CO2-uitstoot gerelateerd aan het zakelijke en woon-werkverkeer van medewerkers. Hier is wat je moet weten:
Het heeft alles te maken met duurzaamheid en de Sustainable Development Goals (SDG’s). Het klimaatakkoord van Parijs heeft als doelstelling dat de EU-lidstaten in 2030 minimaal 40% minder CO2 moeten uitstoten. In Nederland hebben we dit doel verhoogd naar 55%. Om deze doelen te bereiken, moeten we allemaal ons steentje bijdragen, en bedrijven spelen een cruciale rol.
Vanaf 1 juli 2026 mag de totale CO2-uitstoot van de zakelijke kilometers van je medewerkers niet hoger zijn dan een vastgestelde maximumnorm. Elke vier jaar wordt deze norm herzien. Om te voldoen aan deze norm, ben je verplicht jaarlijks te rapporteren over de zakelijke kilometers die worden afgelegd. Als je rapportage aantoont dat je boven deze norm zit, heb je vier jaar de tijd om de CO2-uitstoot te verminderen.
Dit betekent dat je gedetailleerde gegevens van je werknemers moet verzamelen, zoals:
Gelukkig heb je nog even de tijd om je voor te bereiden op deze veranderingen, die nu op 1 juli 2024 ingaan. Hier zijn enkele stappen om te overwegen:
Op de website van de Rijksoverheid vind je uitgebreide informatie over de WPM, inclusief handreikingen en handleidingen voor werkgevers.
Wij begrijpen dat deze nieuwe regeling vragen kan oproepen en wat aanpassingen vereist in je dagelijkse werk. Mijn collega’s en ik zijn er om je te helpen bij de voorbereiding en om ervoor te zorgen dat je organisatie klaar is om bij te dragen aan de SDG’s en een duurzame toekomst.
Melanie Wesdorpe-HRM specialistTel: +31 (0)314 741 139E-mail: m.wesdorp@vitaconluteijn.nl
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk