Skip to main content
7 oktober 2013

Waardering van je werknemers: appeltje-eitje?

De laatste tijd verschijnen in de HR literatuur meer en meer berichten en blogs die ingaan op de behoefte aan waardering van medewerkers.

Een onderwerp dat ook in de management literatuur geen onbekend onderwerp is. Al in 1934 ontwikkelde Maslow zijn theorie die bekend staat onder de naam ‘ de piramide van Maslow’. Hierin rangschikt hij (van onder naar boven) de volgens hem universele behoeften van de mens die achtereenvolgens worden nagestreefd:

waardering van werknemers

Alhoewel de theorie van Maslow vanuit het wetenschappelijk veld inhoudelijk de nodige kritiek heeft ontvangen, en er na hem vanuit allerlei verschillende invalshoeken theorieën hierover zijn ontwikkeld, is men het vandaag de dag nog steeds over één ding eens: de behoefte aan waardering en erkenning van de mens is er. Meer dan vroeger is er verlangen naar echt contact met die ander, de klant, de collega, maar vooral de leidinggevende …..  

Behoefte aan erkenning, respect en zingeving doet zich meer en meer voor op het werk. Uit recent onderzoek[1] blijkt dat veel werknemers op zoek gaan naar een andere werkkring omdat ze in hun huidige baan van hun werkgever niet genoeg erkenning krijgen voor hun bijdrage. Meer en meer kiezen werknemers voor energie gevende werkzaamheden en contacten. Het belang daarvan wordt kennelijk nog schromelijk onderschat.

Vaak wordt gedacht dat een goed salaris, dito arbeidsvoorwaarden en een leeftijdsbewust personeelsbeleid voldoende motiverend zijn voor een werknemer. Natuurlijk helpt dat. Maar aan de grootste behoefte van werknemers is veel eenvoudiger tegemoet te komen : een gemeend ‘goedemorgen!’, een bedankje voor het gemaakte kopietje, een schouderklop voor de super prestatie, een oprecht luisterend oor voor visies, voor ontwikkelwensen en behoeften, etc. etc..

 ‘Appeltje-eitje’ zult u denken. Maar zeg eens eerlijk: wanneer hebt ú dat in alle rust en oprechtheid voor het laatst gedaan? Weet u wat uw werknemers bezig houdt, wat hen drijft, wat hen motiveert? Kent uw organisatie eigenlijk een waarderende cultuur? Een waarin werknemers niet gepamperd worden maar waarin ze duidelijk en eerlijk antwoord krijgen op al hun vragen, vanuit authenticiteit?


[1] Onder andere uit Europees onderzoek door vacaturesite www.stepstone.nl in zeven Europese landen

Terug

Nog niet uitgelezen?