Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom onnodige gezondheidsproblemen met werkplekonderzoek
Na een lange periode van verplicht of vrijwillig thuiswerken is de post-corona terugkeer naar kantoor voor velen een grote verandering. Reistijd, meer drukte om je heen, maar zeker ook het vaker en langer zitten op mogelijk niet-ergonomische werkplekken kan leiden tot onrust of (lichamelijke) klachten. Met een verantwoord ingerichte werkplek kun je als werkgever veel problemen voor zijn. Al eens gedacht om een werkplekonderzoek te (laten) doen?
Werkend Nederland keert gestaag terug naar kantoor. Thuiswerken blijft populair, maar veel werkgevers zien medewerkers liever live bij elkaar en een flink aantal medewerkers geeft zelf ook de voorkeur aan de praktische en sociale voordelen van naar “de zaak” gaan. Een goed moment om als werkgever de werkplekken in je organisatie onder de loep te nemen. Hoe veilig en ergonomisch verantwoord zijn die? Een werkplekonderzoek brengt het voor je in kaart.
De Arbowet verplicht werkgevers om medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Jij wilt natuurlijk niets liever dan gezondheidsklachten en ziekteverzuim voorkomen, maar waar moet je op letten? Welke (potentiële) risico’s zijn er in je inrichting? Wat kan er beter? Het is goed om daar aandacht aan te besteden. Vandaar dat werkgevers steeds vaker kiezen voor een werkplekonderzoek. Dat geeft je inzicht in de huidige staat van de werkplekken in je organisatie. Het onderzoek toets hoe de fysieke eigenschappen van jouw werkplekken zich verhouden tot de in ons land geldende arbotechnische en ergonomische normen.
Je doet er goed aan om voor een werkplekonderzoek een ervaren specialist in te schakelen, zoals een arbeidshygiënist, ergonoom of arbodeskundige. Na diens werkplekonderzoek ontvang je een adviesrapport met concrete aanbevelingen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen, zoals de hoogte van bureaustoelen, tot grotere veranderingen zoals de herinrichting van een hele afdeling. Ongeacht het resultaat: weet dat werken aan de verbeterpunten in het voordeel van jouw medewerkers en dus jouw organisatie is. Jij creëert er een optimale werkomgeving mee, wat zorgt voor mentaal en fysiek gezondere medewerkers.
Als werkgever kun je een werkplekonderzoek onderdeel laten zijn van de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Hiermee krijg je een totaalbeeld van alle risico’s binnen je organisatie en kun je proactief maatregelen nemen om deze te beperken.
Ook al is de terugkeer naar kantoor in volle gang, thuiswerken blijft ook. Let op de ergonomie van thuiswerkplekken: een goede stoel, een verstelbaar bureau en een externe muis en toetsenbord zijn essentieel. Vergeet ook de verlichting en de plaatsing van het scherm niet, om oogklachten te voorkomen.
Wij helpen je graag bij het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving, waarin jij gaat voor duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers. Ook bij het voorbereiden en uitvoeren van een werkplekonderzoek. Je leest er meer over op onze pagina ‘Werkplekonderzoek’ . Bel of mail ons gerust.
Actueel
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Tijdens een kennismakingsgesprek, niet zo lang geleden, vroeg ik nieuwsgierig naar een stapel papier op het bureau. “Oh, dat zijn de verlofkaarten van de medewerkers. Die printen we altijd uit en nieten we aan de loonstrook.” Het lijkt een extreem voorbeeld, maar dit soort stapels papier kom ik overal tegen. Zonde van de tijd, zonde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk