Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom intrekken betalingsregeling coronabelastingschulden
Tijdens de coronacrisis kon je organisatie ervoor kiezen om de betaling van belastingschulden tijdelijk uit te stellen. Sinds 1 oktober 2022 moet je deze schulden aflossen. Voldoe je niet aan de voorwaarden van de betalingsregeling, dan kan de Belastingdienst de betalingsregeling intrekken. De Belastingdienst heeft daar nog even mee gewacht, maar zal binnenkort dit proces starten.
Ruim 266.000 ondernemers moesten vanaf 1 oktober 2022 starten met het aflossen van hun coronabelastingschulden. Ongeveer 95.000 van hen liepen daarmee eind maart 2023 achter. En ongeveer 39.000 van de ondernemers liepen op dat moment ook achter met het betalen van lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.
Wie gebruikmaakt van de betalingsregeling heeft als voorwaarden meegekregen om per oktober 2022:
Als je een betalingsachterstand had, dan ontving je daarover eerder al een brief van de Belastingdienst. Heb je nu nog steeds een betalingsachterstand, dan ontvang je vanaf 11 april 2023 de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ (en aangifte- en betalingsverplichtingen) van de Belastingdienst. Deze brief ontvangt je als je aan of beide van de volgende punten niet hebt voldaan:
Let op! De brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ is jouw laatste aanmaning van de Belastingdienst.
In de brief staat niet hoe hoog je betalingsachterstand is, maar wel hoe je het bedrag kunt berekenen. Vragen over of problemen met de berekening? Neem hiervoor dan contact op met de Belastingtelefoon of stel je vraag per post. Ontvangt de Belastingdienst je vraag per post, dan onderneemt ze geen vervolgstappen totdat ze je vraag heeft beantwoord. Liever onze hulp? Dat kan natuurlijk ook. Bel of mail ons gerust.
Belangrijk: Heb je nog niets afgelost, dan staan in de brief wel het aantal termijnen dat je achterloopt én je termijnbedrag genoemd. Daarmee kun je vervolgens berekenen wat de betalingsachterstand is.
Eind maart 2023 hebben alle ondernemers met een coronabetalingsregeling een schuldenoverzicht ontvangen. Hierin werden vermeld:
De Belastingdienst verstrekt dit overzicht vanaf nu elk kwartaal.
Ook ondernemers met een betalingsregeling maar zónder een betalingsachterstand hebben het overzicht ontvangen en blijven het toegestuurd krijgen. Het overzicht geeft dan ook geen inzicht in het achterstandsbedrag, maar je hebt het wel nodig om een eventuele achterstand te berekenen. Hiertoe heb je begin april 2023 het betalingsoverzicht ‘Invorderingsrente bij betalingsregeling bijzonder uitstel’ ontvangen. Daarin stond onder meer een overzicht van betalingen die je vanaf 1 september 2022 hebt gedaan.
In de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis (en aangifte- en betalingsverplichtingen)’ die je vanaf 11 april 2023 kunt ontvangen, maant de Belastingdienst je om binnen 14 dagen na dagtekening van de brief je betalingsachterstand in te lopen.
Goed om te weten: De brief heeft een dagtekening in de toekomst. Je hebt dus meer dan 14 dagen de tijd om te reageren. De reactietermijn verloopt hierdoor waarschijnlijk rond 6 mei 2023.
Loop je de betalingsachterstand niet (op tijd) in, dan ontvang je vanaf eind mei 2023 een beschikking van de Belastingdienst waarmee ze de betalingsregeling intrekt. Om invorderingsmaatregelen en bijkomende (veelal hoge) kosten te voorkomen, heb je daarna nog 14 dagen de tijd om in één keer het hele bedrag van je coronabelastingschuld te betalen.
Belangrijk: Vanaf half juni 2023 start de Belastingdienst de invordering dan op.
Lukt het niet om aan de voorwaarden van de betalingsregeling te voldoen, dan heb je nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat de Belastingdienst de betalingsregeling intrekt. Zo kun je onder meer vragen om:
Belangrijk: Voor deze mogelijkheden gelden wel voorwaarden. Vraag de Belastingdienst of onze specialisten ernaar.
Bron: SRA
Actueel
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk