Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vervallen van wettelijke vakantiedagen per 1 juli
Volgens artikel 7:640a Burgerlijk Wetboek vervallen de wettelijke vakantiedagen zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verkregen. Dat betekent dus dat de wettelijke vakantiedagen die in 2021 zijn opgebouwd, uiterlijk op 1 juli 2022 moeten zijn opgenomen. Als de vakantiedagen dan nog niet zijn opgenomen, vervallen ze.
Elke medewerker heeft recht op vier weken vakantie op jaarbasis. Dit zijn de wettelijke vakantiedagen. Indien een medewerker in de loop van het jaar in dienst komt, worden de wettelijke vakantiedagen naar rato berekend.
In een individuele arbeidsovereenkomst of in een cao is vaak vastgesteld dat de medewerker recht heeft op meer vakantiedagen dan het wettelijke minimum. Dit zijn de bovenwettelijke vakantiedagen en bij de toekenning daarvan kan worden afgeweken van de wettelijke regeling.
Wettelijke vakantiedagen vervallen dus zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verkregen. Wettelijke vakantiedagen die in 2021 zijn opgebouwd, moeten dus uiterlijk op 1 juli 2022 zijn opgenomen, anders vervallen ze. Dit lijkt volgens het wetsartikel een automatisch proces, maar is dat wel zo?
‘Nee’, is het antwoord. Het Europese Hof van Justitie heeft in 2018 in het Max-Planck arrest bepaalt dat de werkgever verplicht is om zijn medewerkers tijdig en duidelijk schriftelijk te informeren over de vervaltermijn van de wettelijke vakantiedagen en over de consequenties van het niet tijdig opnemen van de vakantiedagen. De werkgever moet dit te allen tijde uitvoeren, ook wanneer verwacht kan worden van een medewerker dat hij of zij bekend is met de wettelijke regeling. Indien de werkgever dit nalaat of gebrekkig uitvoert, behouden de medewerkers hun recht op de wettelijke vakantiedagen na het verstrijken van de vervaltermijn. De wettelijke vakantiedagen verjaren dan pas na vijf jaar, met als ingangsdatum het jaar van opbouw.
De verjaringstermijn van vijf jaar geldt ook als een medewerker redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn wettelijke vakantiedagen op te nemen, bijvoorbeeld in verband met drukte in een organisatie. Dit mag overigens niet te snel worden aangenomen. Ook zieke medewerkers kunnen bijvoorbeeld gewoon vakantie opnemen, zeker als er re-integratieverplichtingen zijn opgelegd aan de medewerker. Tijdens vakantie is de zieke medewerker hiervan vrijgesteld.
Voor de bovenwettelijke vakantiedagen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar die begint te lopen na afloop van het jaar waarin ze zijn opgebouwd. De bovenwettelijke vakantiedagen over 2022 komen dus op 31 december 2027 te verjaren. Verjaringstermijnen kunnen in tegenstelling tot vervaltermijnen worden opgeschort. Medewerkers kunnen een brief schrijven aan de werkgever waarin zij aangeven aanspraak te willen blijven maken op de bovenwettelijke vakantiedagen die komen te verjaren. Dan begint er weer een nieuwe verjaringstermijn te lopen.
ATV-dagen vallen niet onder de regelgeving ten aanzien van vakantiedagen. Het is daarom wel mogelijk om ATV-dagen na een bepaalde tijd te laten vervallen.
Het is voor werkgevers dus van belang dat zij hun medewerkers te allen tijde vóór 1 juli 2022 schriftelijk informeren over de vervaltermijn van de wettelijke vakantiedagen. Als je dit als werkgever niet doet of de medewerkers onvoldoende informeert, behouden zij hun recht op de wettelijke vakantiedagen en verjaren zij pas na vijf jaar.
Wil je meer weten over het verjaren van vakantiedagen en wat dit voor jouw organisatie en medewerkers betekent? Neem dan contact op met onze specialisten, zij vertellen je er graag meer over.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk