Verandering biedt kansen
Home / Blogs / “Directeur als vertrouwenspersoon, dat vinden wij heel gewoon”
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van het belang van een vertrouwenspersoon in hun organisatie. Veranderende wetgeving en de #metoo discussie zijn daarvan de aanstichters. Op zich goed nieuws. Maar kan zomaar iedereen die rol van vertrouwenspersoon op zich nemen?
Ik kom geregeld bij bedrijven over de vloer. In gesprek over arbeidsomstandigheden en ongewenste omgangsvormen, hoor ik dan dat men een vertrouwenspersoon aangesteld heeft. Als ik vraag: hoe dan? En wie is die vertrouwenspersoon? Dan vertelt men geregeld dat dit de HR-adviseur is. Soms hoor ik dat de bedrijfsarts of zelfs een leidinggevende of de directeur (!) de vertrouwenspersoon is. Er zijn bedrijven waar ze dat heel gewoon vinden. Maar is het dan goed geregeld?
Nee. Een HR-adviseur, leidinggevende, directeur, lid van de ondernemingsraad en zelfs bedrijfsarts kunnen geen vertrouwenspersoon zijn. Waarom dan niet? De Inspectiedienst SZW zegt hierover het volgende: “Een vertrouwenspersoon dient onafhankelijk te zijn. Er mag geen sprake zijn van tegenstrijdige belangen. Dit kan het geval zijn bij posities die beoordelend of hiërarchisch van aard zijn”.
Wie is dan wél de vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon heeft een (geaccrediteerde) functiegerichte training of opleiding gevolgd of beschikt over aan te tonen deskundigheid. De vertrouwenspersoon neemt binnen de organisatie een onafhankelijke positie in, komt dus niet in conflict met zijn gewone taken in de organisatie. Hij of zij heeft de instemming van een personeelsvertegenwoordiging of de ondernemingsraad. Rol, taak en verantwoordelijkheid zijn omschreven en bekend gemaakt in de organisatie. De vertrouwenspersoon kan ook extern worden aangewezen. Welk voordeel levert dat op? Daar ga ik in mijn volgende blog op in. Stel als organisatie eerst de vraag: “hebben wij het wel goed geregeld?”
Remco Lefering Casemanager Crov | Extern vertrouwenspersoon
r.lefering@vitaconluteijn.nl 06 22 60 36 30
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk