Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
De versobering van de 30%-regeling wordt teruggedraaid. Het belastingvoordeel voor expats blijft bestaan, maar gaat terug naar 27% van het loon.
De Tweede Kamer besloot in 2023 het fiscale voordeel van expats te versoberen. Het belastingvoordeel zou in eerste instantie stapsgewijs van 30% naar 10% worden bijgesteld. Nu zetten het kabinet en de coalitiepartijen toch een streep door dit plan. Dat laten onder meer RTL nieuws en de Volkskrant weten.
Onder de 30%-regeling kun je als werkgevers aan vanuit het buitenland komende werknemers gedurende maximaal 5 jaar (60 maanden) maximaal 30% van het loon onbelast vergoeden om tegemoet te komen aan de extra kosten die deze werknemers maken. De regeling is bij amendement Omtzigt c.s., onderdeel van het Belastingplan 2024, als volgt versoberd per 1 januari 2024:
Na het aannemen van het amendement hebben diverse werkgevers gewezen op de negatieve effecten die dit amendement in hun ogen zal hebben op de slagkracht van Nederlandse organisaties bij het aantrekken van buitenlands talent en het Nederlandse vestigingsklimaat.
In een ingediende motie op 12 december 2023 wordt de regering gevraagd: “om de voorgenomen evaluatie van de 30%-regeling naar voren te halen, en op basis van deze evaluatie met een alternatief voorstel in het Belastingplan 2025 te komen die minder schadelijk uitpakt voor de economie.”
De evaluatie van de 30%-regeling is in juni 2024 gepubliceerd. Uit de evaluatie blijkt:
De 30%-regeling is doeltreffend door het aantrekken van kennismigranten die daarmee een bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat. Bij afschaffing van de partiële buitenlandse belastingplicht is het voor vermogende werknemers door de 30%-regeling nog steeds aantrekkelijk om naar Nederland te komen. De ETK-regeling is wegens niet-gebruik deels doeltreffend in het vergoeden van werkelijke kosten.
Uit de begrotingsafspraken tussen kabinet en coalitie (die op 17 september 2024 op Prinsjesdag officieel worden gepresenteerd) blijkt nu dat de financieel gunstige regeling voor buitenlandse werknemers toch niet op de schop gaat, alhoewel het percentage wel 3% omlaag gaat. Het belastingvrije inkomensdeel van expats behelst niet langer de eerste 30% van hun inkomen, maar de eerste 2%.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk