Skip to main content
20 september 2024

Vergoeding voor de Raad van Toezicht: 3 gangbare opties

De Raad van Toezicht (RvT) speelt een essentiële rol in veel organisaties. Soms wettelijk soms statutair bepaald. Maar wat is gebruikelijk qua vergoeding voor de Raad van Toezicht? En waar moet je fiscaal gezien rekening mee houden? Mijn collega’s en ik krijgen er regelmatig vragen over. Daarom licht ik de 3 meest voorkomende vergoedingen er voor je uit, inclusief fiscale aandachtspunten.

Door Lieke Maes, Assistent Accountant

Onlangs vroeg een klant: ‘Kunnen we de leden van de Raad van Toezicht € 300 per vergadering vergoeden, ook met terugwerkende kracht en onbelast?’ En een ander legde me voor: ‘We zijn 5 jaar geleden begonnen met een RvT zonder vergoeding voor de leden, maar we zijn sterk gegroeid en daarmee zijn de taken en verantwoordelijkheden voor de RvT-leden toegenomen. Zodanig dat we vinden dat ze een vergoeding moeten krijgen. Wat kunnen we het beste doen?’ En zo krijgen mijn collega’s en ik steeds vaker vragen over dit onderwerp. Vragen met fiscale aandachtspunten.

Over de Raad van Toezicht

Een RvT houdt toezicht op het bestuur en de algemene gang van zaken binnen een organisatie. Vaak met een adviserende en controlerende rol en als een belangrijke schakel tussen het bestuur en de stakeholders van de organisatie. Een RvT is vaak wettelijk verplicht in sectoren waarin het gaat om maatschappelijke of publieke belangen, zoals zorg- en onderwijsinstellingen, culturele en financiële instellingen, woningcorporaties, stichtingen en verenigingen. Er zijn echter ook veel organisaties die vrijwillig een RvT aanstellen om hun governance te versterken en bestuurders extra te ondersteunen.

Vergoeding voor de Raad van Toezicht

Leden van een RvT ontvangen vaak een vergoeding voor hun werkzaamheden. De 3 meest voorkomende vormen van een vergoeding voor de Raad van Toezicht zijn:

  1. Een onbelaste vrijwilligersvergoeding
  2. Een belaste vergoeding
  3. Loon

Ik leg je per vergoeding de hoofdpunten uit. Goed om in je achterhoofd te houden: De vergoedingsopties gelden veelal ook voor leden van een Raad van Commissarissen of commissies, maar ik focus nu even op een vergoeding voor leden van een RvT.

1. Onbelaste vrijwilligersvergoeding

Stichtingen en verenigingen maken voor de vergoeding voor de Raad van Toezicht vaak gebruik van een onbelaste vrijwilligersvergoeding. De wet vereist hiertoe dat de stichting/vereniging de status heeft van een:

  • ANBI
  • Sportorganisatie
  • Ander lichaam dat niet aan heffing van vennootschapsbelasting onderworpen is

Voorwaarden voor onbelast vergoeden

Een onbelaste vrijwilligersvergoeding is mogelijk zolang een RvT-lid:

  • Als vrijwilliger wordt beschouwd en geen arbeidsovereenkomst heeft met de organisatie
  • Niet meer dan de maximale vergoeding van € 3,25 per uur ontvangt, met een maximum van € 230 per maand en € 2.100 per jaar (cijfers per 2024)
  • Een vergoeding ontvangt die zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk
  • Het werk verricht zonder dat daar een tegenprestatie voor wordt verlangd (zoals bij een regulier dienstverband)

Dat de vrijwilligersvergoeding onbelast is, kan voordelig zijn voor zowel het RvT-lid als de organisatie. Er zijn dan namelijk geen administratieve lasten zijn in de vorm van loonheffingen of belastingafdrachten.

Let op! Ontvangt een RvT-lid ook andere vrijwilligersvergoedingen, dan kijkt de Belastingdienst naar de totale som van al diens vrijwilligersvergoedingen. Als dat bedrag voor 2024 hoger is dan het maximum van € 2.100 (of € 230 per maand), dan wordt het aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden en moet het lid hierover inkomstenbelasting afdragen.

2. Belaste vergoeding (inkomstenbelasting)

Is de vergoeding voor de Raad van Toezicht voor een RvT-lid jaarlijks hoger dan € 2.100 of € 230 per maand (de vrijwillige grens), dan valt deze onder het belastbaar inkomen. Het lid moet hierover dan inkomstenbelasting betalen en de vergoeding opgeven bij zijn jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Eventuele gemaakte kosten, zoals daadwerkelijke reiskosten of een kilometervergoeding, mag hij daarbij in mindering brengen.

Leg gemaakte afspraken vast

In geval van een belaste RvT-vergoeding is een RvT-lid dus zelf verantwoordelijk voor afdracht van inkomstenbelasting. Als organisatie heb je geen verplichtingen op het gebied van loonheffing of salarisadministratie, zolang er geen sprake is van een dienstverband of fictief dienstverband. Wél moet je zorgen voor een heldere vastlegging van de gemaakte afspraken en het uitbetaalde bedrag.

Let op! Vergeet als organisatie niet de ‘uitbetaalde bedragen aan derden’ (UBD) door te geven aan de Belastingdienst en RvT-leden. Die laatsten kun je voorzien van een vorm van jaaropgave die zij kunnen gebruiken voor hun aangifte inkomstenbelasting.

3. Loon

Vervult een RvT-lid een structurele rol en is er sprake van een arbeidsrelatie, die voldoet aan de voorwaarden van een dienstbetrekking, dan is de vergoeding voor het lid loon.

Bij een dienstverband ben je als organisatie verplicht om over de vergoeding loonbelasting, premies volksverzekeringen en mogelijk werknemersverzekeringen in te houden en af te dragen. Je moet een RvT-lid daarvoor opnemen in je loonadministratie. Dit is vaak complexer dan de eerdere 2 opties, maar biedt wel zekerheid voor het lid, die zo bijvoorbeeld ook pensioenrechten opbouwt.

Welke vergoeding voor de Raad van Toezicht kies je?

Resumerend kun je stellen dat je jezelf 3 dingen moet afvragen bij het kiezen van een vergoeding voor de Raad van Toezicht:

  • Hoeveel wil je vergoeden?
  • Hoe complex zijn de taken van een RvT-lid?
  • Hoeveel administratieve lasten mag de vergoeding met zich meebrengen?

Op basis van je antwoorden hierop, valt jouw keuze binnen een van de 3 opties die ik net heb genoemd.

Omzetbelasting

Normaliter is een RvT-lid geen ondernemer voor de omzetbelasting en hoeft geen omzetbelasting in rekening te worden gebracht. Er zijn echter uitzonderingen denkbaar. Wil je daarover meer weten? Bel of mail me, dan breng ik je in contact met een van onze btw-specialisten. Zij kunnen je exact uitleggen wat wanneer geldt.

Meer weten?

Je ziet: Elke vergoedingsoptie heeft zo zijn eigen fiscale en administratieve consequenties. Heb je vragen over de vergoeding voor de Raad van Toezicht van jouw organisatie? Mijn collega’s en ik helpen je graag en kunnen daarbij altijd rekenen op de steun van onze btw-specialisten en andere experts. Bel of mail me.

Lieke-Maes

Lieke Maes

Assistent Accountant
T +31 (0)6 1219 9663
E l.maes@stolwijkkelderman.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?