Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van uw eigen irritaties kunt u veel leren
Hoe kan het toch dat u zich zo stoort aan die ene dominante collega terwijl iedereen om u heen helemaal geen last van die persoon heeft? Niets menselijks is u vreemd. Net als bij iedereen zijn uw irritaties in veel gevallen te herleiden tot uw eigen kwaliteiten én valkuilen. Het oordeel dat u over anderen vormt zegt uiteindelijk dus vooral ook iets over uzelf. Wanneer u uzelf beter leert kennen en begrijpen, zou u waarschijnlijk anders op de mensen om u heen reageren.
De hele dag door interpreteren wij de gebeurtenissen om ons heen en kijken we naar het gedrag van mensen. Wij zien de wereld gekleurd op basis van onze eigen voorkeuren. Iemand die rustig is en liever op de achtergrond blijft, zal een ander die heel extravert is en graag in het middelpunt van de belangstelling staat misschien snel bestempelen als ‘erg aanwezig’ of, nog erger, ‘een blaaskaak’. Terwijl deze persoon die ander op zijn beurt misschien vooral ziet als ‘stil’ of misschien zelfs ‘saai’. Geen van beiden doet hiermee recht aan de gedragsstijl van de ander. Elk type gedrag heeft, afhankelijk van de situatie, heel veel goede kanten en – gelukkig maar, anders bleef er niets meer over om ons aan te storen – ook wat minder leuke kanten.
Die vervelende eigenschap van de ander kan u zien als een kwaliteit waarin hij is doorgeschoten, oftewel dit is zijn valkuil. Dus die dominante collega zou wel eens heel besluitvaardig en daadkrachtig kunnen zijn. En het mooie is dat juist voor degene die zich hieraan ergert, de kwaliteit die achter deze uitdaging ligt een belangrijk ontwikkelpunt kan zijn. Het kan dus leerzaam zijn om na te gaan welke kwaliteit achter dat irritante gedrag van uw collega schuil gaat en wat u van hem of haar zou kunnen leren.
Op de werkvloer hebben we met verschillende karakters te maken. Ieder persoon heeft zijn eigen behoeften en elke persoonlijkheid vraagt om een specifieke benadering. Zo werkt zakelijkheid en duidelijkheid beter bij een krachtig, besluitvaardig persoon. En een goede voorbereiding en inhoudelijke onderbouwing past beter bij een perfectionistisch persoon die weloverwogen te werk gaat. Om onze doelen te kunnen bereiken en constructief met anderen te kunnen samenwerken, is het waardevol om onszelf en anderen te kunnen begrijpen. Waar komt iemands gedrag vandaan en hoe kan ik hem of haar het beste overtuigen?
Een mooi hulpmiddel om het hiervoor beschrevene in de praktijk te brengen is DISC. Met het DISC kleurenmodel leert u zichzelf beter begrijpen (inzicht in hoe u zaken aanpakt). Tegelijkertijd krijgt u handvatten om het gedrag van anderen in te schatten en hier op de juiste wijze mee om te gaan. Het invullen van de bijbehorende online vragenlijst duurt ongeveer vijftien minuten en leidt tot een uitgebreid persoonlijk rapport dat we samen doornemen. De DISC gedragsanalyse is in te zetten voor zowel individuele doeleinden als voor teamontwikkeling.
Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met mij op via s.peters@vitaconluteijn.nl of telefonisch: 0316 740 134
Sanneke Peters | Gecertificeerd DISC specialist
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk