Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Toen ik in 2006 startte in mijn functie van Compliance Officer werd ik binnen onze organisatie gezien als de bedenker van allerlei nieuwe regels en procedures. Als er zaken anders geregeld werden, dan werd al snel geconcludeerd “dat moet van de Compliance Officer”. De introductie van de compliance-functie binnen accountantsorganisaties hangt nauw samen met de invoering van de WTA-vergunning (deze vergunning is noodzakelijk om wettelijke controles uit te mogen voeren). In de kern komt het erop neer dat de Compliance Officer toe ziet op de naleving van het stelsel van kwaliteitsbeheersing en op de naleving van wet- en regelgeving. Dat betekent uiteraard dat de regelgeving centraal staat.
Met de invoering van de WTA is de rol van onze toezichthouders ook veranderd. Één van de doelstellingen van de WTA was immers `het gerechtvaardigd herstel van het vertrouwen in de accountant´. Concreet betekent dit dat van toetsingen eens in de zes jaar geen sprake meer is, maar dat de toezichthouders zich tenminste jaarlijks melden om vast te stellen dat aan de vereisten van de WTA-vergunning wordt voldaan.
Maar als we nu kijken naar de huidige situatie: de regelgeving is verder aangescherpt en het toezicht verder geïntensiveerd. Zijn we dan op dit moment verder dan in 2006?
Nieuwsberichten geven aan dat er ingrijpende maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van controles op niveau te brengen. Dus het antwoord op deze vraag lijkt ‘nee’?!
Toch denk ik dat we wel degelijk verder zijn dan in 2006. Vanuit het SRA (de vereniging van Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten, waarbij wij als kantoor zijn aangesloten) is het programma ‘Samen Beter’ gelanceerd. Doelstelling van dit programma is de kwaliteit van de uitvoering van de accountantscontroles verder te verbeteren. In dit traject worden de controledossiers op een coachende wijze getoetst. Dit in tegenstelling tot het verleden waarin extra controles en meer regels de oplossing leken. Compliance is belangrijk en ‘in compliance zijn’ een must om invulling te geven aan het leveren van kwaliteit aan onze klanten, maar regels en procedures zijn middelen om dit doel te bereiken en geen doel op zich. Als organisatie proberen wij dan ook om zo praktisch mogelijk met de wet- en regelgeving om te gaan. Dit doen we door de regelgeving zo veel mogelijk te integreren in de dagelijkse processen. Op deze manier is compliance een onderdeel van onze dagelijkse praktijk geworden en geen papieren tijger dat het doel voorbij schiet. Dat iets gedaan wordt “omdat het van de Compliance Officer moet”, hoor ik gelukkig al lang niet meer.
Maar het allerbelangrijkste is dat bij wat we doen onze klanten (u!) centraal blijven staan: alleen dan krijgt Samen Beter echt de betekenis die het verdient!
Diana Aalderink d.aalderink@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk