Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Uitgelicht: 3 do’s uit de Masterclass Wet verbetering poortwachter
Voorkomen is beter dan genezen, maar soms valt een medewerker toch ziek uit. De Wet verbetering poortwachter (Wvp) geeft dan aan welke plichten je als werkgever en zieke medewerker hebt om actief bij te dragen aan terugkeer in het werk. Onlangs bespraken we in onze Masterclass Wvp de belangrijkste zaken. Ik licht er 3 hoofdpunten voor je uit.
Door Amber Zaal, Casemanager Preventie & Verzuim
De Wet verbetering poortwachter is er sinds 1 april 2002. Ze is erop gericht om langdurig ziekteverzuim onder medewerkers te verminderen en de instroom in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te beperken. De wet schrijft voor dat een werkgever en diens zieke medewerker samen met een bedrijfsarts of arbodienst een plan moeten opstellen en uitvoeren om de zieke medewerker zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk te krijgen.
Vanuit goed werkgeverschap en omdat jouw organisatie afhankelijk is van het goed functioneren van medewerkers, is het zaak om te focussen op een goede re-integratie van een zieke medewerker. Dat wil zeggen: niet per definitie zo snel mogelijk weer aan het werk, maar gericht op effectief herstel van de medewerker en een blijvende terugkeer in het werk.
Een te snelle terugkeer, slechte communicatie of het je niet houden aan de verplichtingen van de Wet verbetering poortwachter geeft alleen maar nadelen:
Dat in je achterhoofd houdend heb ik 3 belangrijke do’s voor verzuim en de Wet verbetering poortwachter voor je samengevat:
Verzuim en een ziekmelding ontstaan doorgaans niet van de ene op de andere dag. Er zijn vaak al eerder signalen. Wees daar alert op, ga in gesprek en voer waar nodig aanpassingen door.
Handige tools die je hiertoe als vast onderdeel in jouw beleid kunt opnemen:
Ingeval van verzuim heb je met de Wet verbetering poortwachter te maken met een aantal verplichte onderdelen, vaak op vaste momenten. Denk aan:
Tussen deze onderdelen kan soms langere tijd zitten. Blijf ook dan contact houden met een zieke medewerker Bijvoorbeeld eens in de 2 weken, face-to-face met een kop koffie of telefonisch. Plan deze momenten van tevoren samen in.
Werkt een zieke medewerker (deels) nog of alweer? Evalueer dan op dat soort momenten hoe het werken gaat. De frequentie van contact met een (deels) werkende zieke medewerker kun je laten variëren, bijvoorbeeld door de momenten te plannen op momenten van een aanstaande opbouwstap.
Kom je tijdens contactmomenten tot wijzigingen in (re-integratie-)afspraken? Leg deze samen vast. Bij voorkeur in de eerstejaarsevaluatie van het UWV.
Na het einde van een eerste ziektejaar vindt meestal een arbeidsdeskundig onderzoek plaats. Dit om te onderzoeken wat de mogelijkheden voor terugkeer in het werk zijn. Met de Functionele Mogelijkheden-lijst opgesteld door de bedrijfsarts beantwoordt het onderzoek vragen zoals:
Is het antwoord op al deze vragen ‘nee’, dan rijst de vraag: Moeten we zoeken naar ander passend werk bij een andere werkgever?
Wil je meer weten over de Wet verbetering poortwachter? Hulp nodig van een ervaren verzuimbegeleider? Samen kijken hoe je in jouw bedrijf actief kunt inzetten op preventie? Kijk eens in de Werkwijzer poortwachter van het UWV, maar bel of mail ons ook zeker. We helpen je graag.
Amber ZaalCasemanager Preventie & VerzuimT 0316 740 115E a.zaal@vitaconluteijn.nl
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk