Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Uitgelicht: 3 do’s uit de Masterclass Wet verbetering poortwachter
Voorkomen is beter dan genezen, maar soms valt een medewerker toch ziek uit. De Wet verbetering poortwachter (Wvp) geeft dan aan welke plichten je als werkgever en zieke medewerker hebt om actief bij te dragen aan terugkeer in het werk. Onlangs bespraken we in onze Masterclass Wvp de belangrijkste zaken. Ik licht er 3 hoofdpunten voor je uit.
Door Amber Zaal, Casemanager Preventie & Verzuim
De Wet verbetering poortwachter is er sinds 1 april 2002. Ze is erop gericht om langdurig ziekteverzuim onder medewerkers te verminderen en de instroom in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te beperken. De wet schrijft voor dat een werkgever en diens zieke medewerker samen met een bedrijfsarts of arbodienst een plan moeten opstellen en uitvoeren om de zieke medewerker zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk te krijgen.
Vanuit goed werkgeverschap en omdat jouw organisatie afhankelijk is van het goed functioneren van medewerkers, is het zaak om te focussen op een goede re-integratie van een zieke medewerker. Dat wil zeggen: niet per definitie zo snel mogelijk weer aan het werk, maar gericht op effectief herstel van de medewerker en een blijvende terugkeer in het werk.
Een te snelle terugkeer, slechte communicatie of het je niet houden aan de verplichtingen van de Wet verbetering poortwachter geeft alleen maar nadelen:
Dat in je achterhoofd houdend heb ik 3 belangrijke do’s voor verzuim en de Wet verbetering poortwachter voor je samengevat:
Verzuim en een ziekmelding ontstaan doorgaans niet van de ene op de andere dag. Er zijn vaak al eerder signalen. Wees daar alert op, ga in gesprek en voer waar nodig aanpassingen door.
Handige tools die je hiertoe als vast onderdeel in jouw beleid kunt opnemen:
Ingeval van verzuim heb je met de Wet verbetering poortwachter te maken met een aantal verplichte onderdelen, vaak op vaste momenten. Denk aan:
Tussen deze onderdelen kan soms langere tijd zitten. Blijf ook dan contact houden met een zieke medewerker Bijvoorbeeld eens in de 2 weken, face-to-face met een kop koffie of telefonisch. Plan deze momenten van tevoren samen in.
Werkt een zieke medewerker (deels) nog of alweer? Evalueer dan op dat soort momenten hoe het werken gaat. De frequentie van contact met een (deels) werkende zieke medewerker kun je laten variëren, bijvoorbeeld door de momenten te plannen op momenten van een aanstaande opbouwstap.
Kom je tijdens contactmomenten tot wijzigingen in (re-integratie-)afspraken? Leg deze samen vast. Bij voorkeur in de eerstejaarsevaluatie van het UWV.
Na het einde van een eerste ziektejaar vindt meestal een arbeidsdeskundig onderzoek plaats. Dit om te onderzoeken wat de mogelijkheden voor terugkeer in het werk zijn. Met de Functionele Mogelijkheden-lijst opgesteld door de bedrijfsarts beantwoordt het onderzoek vragen zoals:
Is het antwoord op al deze vragen ‘nee’, dan rijst de vraag: Moeten we zoeken naar ander passend werk bij een andere werkgever?
Wil je meer weten over de Wet verbetering poortwachter? Hulp nodig van een ervaren verzuimbegeleider? Samen kijken hoe je in jouw bedrijf actief kunt inzetten op preventie? Kijk eens in de Werkwijzer poortwachter van het UWV, maar bel of mail ons ook zeker. We helpen je graag.
Amber ZaalCasemanager Preventie & VerzuimT 0316 740 115E a.zaal@vitaconluteijn.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk