Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / UBO-registratie is gestart, welke stappen moet je doorlopen?
Sinds 27 september bestaat het zogenoemde UBO-register. De invoering van dit register heeft niet alleen de nodige impact voor eigenaren van besloten vennootschappen maar bijvoorbeeld ook voor de bestuurders van andere rechtspersonen. UBO (Ultimate Beneficial Owner) is elke natuurlijke persoon die meer dan 25% van de aandelen of stemrechten in een juridische entiteit heeft. Is het niet mogelijk om een UBO aan te wijzen, dan is de hoger leidinggevende de UBO. In zo’n geval spreken van een pseudo-UBO. Wij besteden uitgebreid aandacht aan de nieuwe UBO-wetgeving en hebben zelfs een stappenplan opgesteld. Een download vind je onderaan dit bericht.
De Kamer van Koophandel is kort geleden begonnen met het opvragen van gegevens van de UBO’s van Nederlandse rechtspersonen. Grote kans dat je al een brief van de Kamer van Koophandel hebt ontvangen waarin verzocht wordt om binnen 6 weken opgave te doen van de UBO. Dit is nogal voorbarig: voor op 27 september 2020 bestaande rechtspersonen geldt dat zij 18 maanden de tijd hebben om hun UBO(‘s) in te schrijven. Dat de UBO-registratie plaats moet gaan vinden is zeker, dus het is goed hier nu al aandacht aan te besteden.
In het UBO-register is de naam van de UBO voor iedereen zichtbaar. Ook de omvang en soort van het belang van de UBO in de rechtspersoon wordt vastgelegd. Verder vindt registratie plaats van de geboortemaand, het geboortejaar, de nationaliteit, de woonstaat en de aard en omvang van het belang in de juridische entiteit.
Aanvullende, verplicht over de UBO, aan te leveren gegevens – zoals bijvoorbeeld geboortedag, -plaats en -land, het BSN-nummer van de UBO, het woonadres en de documentatie waarmee de UBO-status verplicht moet worden onderbouwd – zijn niet voor iedereen zichtbaar. Dit niet-openbare gedeelte van het UBO-register is alleen toegankelijk voor met name overheidsinstellingen.
Op de website van de Kamer van Koophandel dien je de gegevens in te vullen over de UBO. Lees hieronder meer over het Nederlandse UBO-register of download het stappenplan waarin wij aandacht besteden aan de inschrijving van de UBO en de daarvoor benodigde aanvullende documentatie.
Lees hier meer over het Nederlandse UBO-register
Download hier het stappenplan UBO
Heb je vragen over de inschrijving in het UBO-register dan staan wij voor je klaar! Wil je meer weten over het verwerken en registreren van gegevens van UBO’s in het UBO-register? De adviseurs van het Stolwijk Kennisnetwerk helpen je om te bepalen of er sprake is van een plicht tot registratie van een UBO. Onze jurist Martijn Bloedjes is telefonisch (0314-369 111) en per e-mail (m.bloedjes@stolwijkkelderman.nl) bereikbaar voor al jouw vragen over dit onderwerp.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk