Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / UBO-opgave: de deadline nadert
Uiterlijk 27 maart 2022 moeten entiteiten hun UBO registreren bij de Kamer van Koophandel. Dit register volgt uit Europeesrechtelijke wetgeving, waarbij het doel is om inzichtelijk te maken wie het, uiteindelijk, voor het zeggen heeft in de entiteit of wie de revenuen van een entiteit ontvangt. Het centrale begrip in deze Antiwitwaswetgeving is het begrip UBO, de Ultimate Beneficial Owner of uiteindelijk belanghebbende.
In onze blogs van 15 oktober 2020 en 27 november 2020 zijn wij uitgebreid ingegaan op de achtergrond, de verplichtingen en de gevolgen die de registratie met zich meebrengt. Daarbij vind je in de laatst genoemde een memo met meer informatie over de UBO en het register. Ook vind je daar een stappenplan tot voorbereiding van de UBO-registratie.
Wij hebben inmiddels veel vragen over de UBO ontvangen. De 8 meest voorkomende vragen hebben wij hieronder beantwoord:
Heb je (andere) vragen over de vaststelling van de UBO of inschrijving ervan in het register? De adviseurs van Stolwijk Kennisnetwerk staan voor je klaar. Mocht je nog geen klant zijn van Stolwijk Kennisnetwerk, neem dan contact op met onze fiscalisten Han Schut of Erwin ten Holder:
mr. H.J. (Han) SchutE h.schut@stolwijkkelderman.nl T 06 1309 6076
mr. E.G.J. (Erwin) ten HolderE e.t.holder@stolwijkkelderman.nlT 06 3032 2635
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk