Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Het is april 2015 en u heeft het voornemen om de dienstbetrekking van één van uw vaste medewerkers te beëindigen. U bent zich ervan bewust dat over een kleine drie maanden – op 1 juli 2015 – de wetgeving omtrent ontslagvergoedingen gaat wijzigen. Vanaf die datum dient u een transitievergoeding te betalen in plaats van een vergoeding gebaseerd op de kantonrechtersfomule.
Wat houdt de transitievergoeding ook alweer precies in? En zijn er nog fiscaal gunstige mogelijkheden voor deze uitkering? Dat leest u in het vervolg van dit artikel.
Vanaf 1 juli 2015 dient de werkgever een transitievergoeding te betalen als een werknemer twee jaar of langer in dienst is geweest en de dienstbetrekking wordt beëindigd door de werkgever.
De hoogte van deze vergoeding wordt berekend over perioden van telkens zes maanden en is dus afhankelijk van het aantal jaren dat een medewerker in dienst is geweest. Voor de vaststelling van de vergoeding hanteert de wet de volgende uitgangspunten:
“Een werknemer van 34 jaar oud met 6 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van bruto € 8.000 (12 x 1/6e bruto maandsalaris)”
“Een werknemer van 40 jaar oud met 12 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van € 17.333 (20 x 1/6e en 4 x 1/4e)”
“Een werknemer van 52 jaar oud met 24 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van € 45.333 (20 x 1/6e en 24 x 1/4e en 2 x volledig)”
Door de Minister van Sociale Zaken is uitvoerig aangegeven welke kosten in mindering mogen worden gebracht op de transitievergoeding en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. De kosten die worden gemaakt om een werknemer zo spoedig mogelijk aan een baan te helpen bij dreigend ontslag, bijvoorbeeld de kosten van scholing of outplacement (zogeheten transitiekosten) mogen in mindering worden gebracht op de transitievergoeding.
De kosten die gepaard gaan met een dergelijk outplacementtraject of scholing, mag de werkgever onbelast vergoeden aan de werknemer. Deze kosten behoren dus niet tot het fiscale loon.
In de situatie waarbij voor de werknemer van 34 jaar oud in onderling overleg schriftelijk wordt overeengekomen dat een outplacementtraject wordt gestart en de kosten hiervan bedragen in totaal € 3.000, resteert nog een in geld uit te keren belaste transitievergoeding van € 5.000 in plaats van € 8.000.
Uiteraard moeten deze outplacementkosten wel in alle redelijkheid gemaakt worden en niet onnodig hoog zijn. Ook dient aan de nadere voorwaarden zoals deze door de Minister van Sociale Zaken zijn vastgesteld worden voldaan. Deze voorwaarden zien met name op de gezamenlijke overeenstemming, de hoogte van de kosten en de termijnen.
Door gebruik te maken van outplacement heeft de werknemer een grotere kans om snel weer een baan te vinden.
Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Marjon Prins 0314-369111 06-12898368 m.prins@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk