Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Het is april 2015 en u heeft het voornemen om de dienstbetrekking van één van uw vaste medewerkers te beëindigen. U bent zich ervan bewust dat over een kleine drie maanden – op 1 juli 2015 – de wetgeving omtrent ontslagvergoedingen gaat wijzigen. Vanaf die datum dient u een transitievergoeding te betalen in plaats van een vergoeding gebaseerd op de kantonrechtersfomule.
Wat houdt de transitievergoeding ook alweer precies in? En zijn er nog fiscaal gunstige mogelijkheden voor deze uitkering? Dat leest u in het vervolg van dit artikel.
Vanaf 1 juli 2015 dient de werkgever een transitievergoeding te betalen als een werknemer twee jaar of langer in dienst is geweest en de dienstbetrekking wordt beëindigd door de werkgever.
De hoogte van deze vergoeding wordt berekend over perioden van telkens zes maanden en is dus afhankelijk van het aantal jaren dat een medewerker in dienst is geweest. Voor de vaststelling van de vergoeding hanteert de wet de volgende uitgangspunten:
“Een werknemer van 34 jaar oud met 6 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van bruto € 8.000 (12 x 1/6e bruto maandsalaris)”
“Een werknemer van 40 jaar oud met 12 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van € 17.333 (20 x 1/6e en 4 x 1/4e)”
“Een werknemer van 52 jaar oud met 24 jaar werkervaring binnen de onderneming, met een bruto maandsalaris van € 4.000, zal een transitievergoeding ontvangen van € 45.333 (20 x 1/6e en 24 x 1/4e en 2 x volledig)”
Door de Minister van Sociale Zaken is uitvoerig aangegeven welke kosten in mindering mogen worden gebracht op de transitievergoeding en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. De kosten die worden gemaakt om een werknemer zo spoedig mogelijk aan een baan te helpen bij dreigend ontslag, bijvoorbeeld de kosten van scholing of outplacement (zogeheten transitiekosten) mogen in mindering worden gebracht op de transitievergoeding.
De kosten die gepaard gaan met een dergelijk outplacementtraject of scholing, mag de werkgever onbelast vergoeden aan de werknemer. Deze kosten behoren dus niet tot het fiscale loon.
In de situatie waarbij voor de werknemer van 34 jaar oud in onderling overleg schriftelijk wordt overeengekomen dat een outplacementtraject wordt gestart en de kosten hiervan bedragen in totaal € 3.000, resteert nog een in geld uit te keren belaste transitievergoeding van € 5.000 in plaats van € 8.000.
Uiteraard moeten deze outplacementkosten wel in alle redelijkheid gemaakt worden en niet onnodig hoog zijn. Ook dient aan de nadere voorwaarden zoals deze door de Minister van Sociale Zaken zijn vastgesteld worden voldaan. Deze voorwaarden zien met name op de gezamenlijke overeenstemming, de hoogte van de kosten en de termijnen.
Door gebruik te maken van outplacement heeft de werknemer een grotere kans om snel weer een baan te vinden.
Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Marjon Prins 0314-369111 06-12898368 m.prins@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk