Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Testament: 3 redenen om er een op te stellen
Nadenken over ‘Wat als ik er niet meer ben?’ doe je meestal liever niet. Toch is het belangrijk, want hoe wil je bijvoorbeeld dat jouw nalatenschap wordt verdeeld? Regel je niets, dan kunnen je erfgenamen voor onaangename verrassingen komen te staan. Ik licht drie redenen toe, waarom je zeker een testament wilt opmaken.
Door Rick Hendriksen, Fiscalist
Heeft iemand op het moment van overlijden geen testament, dan geldt voor zijn nalatenschap de wettelijk geregelde verdeling. De echtgenoot en kinderen van de overledene zijn dan voor gelijke delen erfgenaam, maar het is de echtgenoot die – in het kader van “alles op de langstlevende” – in eerste instantie alles ontvangt. Bezittingen én schulden.
Meer weten over de wettelijk geregelde verdeling? Je leest het op de Wettelijke-verdeling pagina van de Belastingdienst.
Een testament is een juridisch document waarin een persoon, ook wel erflater genoemd, zijn of haar laatste wensen voor zijn nalatenschap vastlegt. Je kunt er de verdeling van je bezittingen mee regelen en erfgenamen in aanwijzen.
Een testament is meer dan een stukje papier met jouw wensen erop. Het is ook een document waarmee je jouw erfgenamen kunt helpen om voordelen te behalen en duidelijkheid te scheppen. Kijk maar:
Met een testament kun je de financiële toekomst van jouw erfgenamen op maat regelen en zoveel mogelijk (fiscaal) voordeel benutten. Je laat een testament uiteindelijk natuurlijk vastleggen en bekrachtigen door een notaris, maar vooraf kunnen we samen jouw specifieke situatie en wensen doornemen. Zo weet je hoe je de vastlegging van jouw testament kunt optimaliseren en de belangen van alle betrokkenen kunt waarborgen. Bel of mail mij of een van mijn collega’s. We helpen je graag verder.
Rick HendriksenFiscalistTel: +31 (0)314 369 111E-mail: r.hendriksen@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk