Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Spreidingswet: Provincies en gemeenten samen aan de slag
Per 1 februari 2024 zijn provincies en gemeenten verplicht om volgens de Spreidingswet te werken. Ze hebben de tijd om samen tot 1 november 2024 afspraken te maken voor het realiseren van zo’n 96.000 opvangplekken voor asielzoekers.
Opvang van asielzoekers moet naar evenredigheid door alle provincies en gemeenten worden gedragen, zo stelt de nieuwe Spreidingswet. Dat betekent dat elke provincie haar aandeel moeten leveren. Demissionair staatssecretaris Van der Burg heeft daartoe indicatief berekend hoeveel plekken elke gemeente moet realiseren. De cijfers vind je in de officiële bekendmaking van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
We kunnen stellen dat de ene provincie daartoe nog wat meer werk te doen heeft dan de ander. Zo zijn Groningen, Drenthe, Flevoland en Gelderland al vrijwel klaar, maar moeten vooral Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant nog flink aan de slag. En 1 november mag dan nog ver weg klinken: asielzoekersopvang – en gedwongen opvang in het bijzonder – is een gevoelig onderwerp en je moet er als provinciale en gemeentelijke organisaties samen in optrekken en het eens worden. Dat vergt tijd en wat dat betreft is het dus zaak om nu al samen met de uitvoering van de Spreidingswet aan de slag te zijn.
Opvallend aan de Spreidingswet: gemeenten kunnen bonussen krijgen voor het realiseren van opvangplekken:
Deze bonussen zijn voor gemeenten vrij besteedbaar. Het kan dus in het kader van de Spreidingswet lonen om als gemeente strategisch af te wegen welk type opvangplek je wanneer wilt realiseren en met welke aantallen.
Hulp nodig in het afwegingsproces of bij een verandertraject? Bel of mail ons. We staan je graag bij met ons specialisme in publiek advies.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk