Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Regionale werkcentra: één ingang voor alle hulp voor arbeidsmarkt
Het arbeidslandschap is volop in beweging, maar voorlopig blijft de vraag naar arbeid het aanbod fors overstijgen. En kwetsbare groepen staat nog steeds te vaak aan de zijlijn. Het goede nieuws? Als gemeente kun je hierin een essentiële bijdrage leveren. Regionale werkcentra zijn hiervoor een mooie nieuwe ontwikkelingen. Hoe kunnen deze voor vacaturehouders en werkzoekenden in jouw gemeente een verschil maken?
In het eerste kwartaal van 2023 staan er 122 vacatures tegenover 100 werklozen, maakte het CBS bekend. Geschikt personeel vinden is voor werkgevers op dit moment ronduit moeilijk. Het schaap met de vijf poten is er niet meer en veel werkgevers realiseren zich inmiddels dat ze “dan maar” zelf aan de slag moeten met scholing en opleiding van nieuwe vakkrachten.
Anderzijds zijn er mensen die een extra duwtje in de rug nodig hebben om een baan te kunnen bemachtigen. Dat is iets om als gemeente aan en voor te werken, samen met het UWV. We onderscheiden hierbij grofweg drie groepen:
Je kunt je voorstellen: Hierin zit enorm veel arbeidspotentieel en een (deel)oplossing voor het tekort op de arbeidsmarkt. Soms is daar echter extra en meer begeleiding voor nodig. Omdat mensen in de genoemde groepen wellicht een kwetsbare gezondheid of persoonlijke situatie kennen. Hier kun je als gemeenten, samen met het UWV, een belangrijke rol in spelen, vanuit je re-integratie verantwoordelijkheid voor mensen in de WW en de bijstand.
Nu organiseren gemeenten en UWV natuurlijk al het een en ander om inwoners en werkgevers hulp te bieden. Maar het aanbod kan overweldigend zijn en het komt regelmatig voor dat inwoners en werkgevers door de complexiteit door de bomen het bos niet meer zien. Daarom heeft de minister plannen aangekondigd voor een verbeterde arbeidsmarktinfrastructuur. Hierbij staat de oprichting van regionale werkcentra centraal, die als toegangspoort zullen fungeren voor werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening in de regio.
Een regionaal werkcentrum biedt een oplossing door werkzoekenden en werkgevers een centraal punt te bieden waar ze de juiste ondersteuning kunnen vinden. Het ‘no wrong door’-principe garandeert dat elke inwoner door de juiste professional wordt geholpen, ongeacht waar ze aankloppen. Dit vereenvoudigt het proces en vergroot de efficiëntie van de dienstverlening.
Verschillende uitvoeringsdiensten, zoals het Leerwerkloket, het Werkgeversservicepunt en het Regionaal Mobiliteitsteam, spelen momenteel een rol op de arbeidsmarkt. In een regionaal werkcentrum werken deze diensten integraal. Dit vereist nauwe samenwerking tussen en een sterk netwerk van gemeenten, het UWV, onderwijsinstellingen, werkgevers en ontwikkelbedrijven.
Nauwe samenwerking tussen verschillende partijen en diensten vraagt om een goede verbinding op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Het oprichten van regionale werkcentra vereist dan ook een gedegen inhoudelijke aanpak en zorgvuldige afstemming. Door deze uitdagingen aan te gaan, kan het werkcentrum maximale voordelen bieden aan werkzoekenden, werkgevers en de regio als geheel.
Weten hoe jij partijen kunt samenbrengen voor een integrale aanpak? Wil je in jouw regio een Regionaal Werkcentrum opzetten en wil je daar graag eens over sparren? Wij zijn er voor je. Samen kunnen we zorgen voor een dynamische en inclusieve arbeidsmarkt, waarin talent en kansen samenkomen. Bel of mail gerust. Onze Publiek Advies-specialisten helpen je graag:
Marcel MoesTel: +31 (0)6 1985 4758E-mail: m.moes@stolwijkpubliekadvies.nl
Michiel GeertsTel: +31 (0)6 1008 2748m.geerts@stolwijkpubliekadvies.nl
Jeroen van AlstTel: +31 (0)6 2654 1304E-mail: j.v.alst@stolwijkpubliekadvies.nl
En kijk ook eens op onze Publiek Advies-pagina.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk