Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Regeling calamiteiten WW
De regeling onwerkbaar weer (art. 18 WW) en de regeling werktijdverkorting (art. 8 BBA) worden samen de Regeling calamiteiten WW. Inwerkingtreding staat gepland voor 1 september 2014.
Deze Regeling calamiteiten WW moet voor uniformering van de vorstverlet en de werktijdverkorting zorgen. Nu zorgen de verschillende sectoren zelf voor een vorstverletregeling in hun CAO’s. Na invoering van deze regeling geldt een uniforme calamiteitenregeling, die – kort gezegd – neerkomt op het volgende:
– eigen risico van drie weken, – werkgever moet tijdige dagmeldingen per werknemer gaan doen, – UWV beoordeelt de meldingen, – er zal streng gecontroleerd worden.
Voor elke werknemer zal in het vervolg op tijd moeten worden aangegeven op welke werkplek, voor welk aantal uren niet kan worden gewerkt, van hoe laat tot hoe laat dat is, wat de functie van de werknemer is en wat de reden is van het niet kunnen werken.
In de Wet vereenvoudiging regelingen UWV is de basis voor de calamiteiten WW gelegd. Aanvankelijk was het plan dat de regeling per 1 juli 2013 inwerking zou treden. Werkgevers en werknemers zijn niet blij met de nieuwe regeling, reden waarom de minister heeft toegezegd het advies van de SER af te wachten. Inwerkingtreding staat nu gepland op 1 september 2014.
Bron: XpertHR
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk