Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Privacy en ziekte
Afgelopen zomer heeft de Autoriteit Persoonsgegevens nieuwe beleidsregels opgesteld om de privacy van de verzuimende medewerker te beschermen.
In deze beleidsregels is nog eens duidelijk aangegeven wat u als werkgever mag vastleggen bij het ontvangen van een ziekmelding. Als werkgever mag u enkel de onderstaande gegevens vastleggen. Ook naar de arbodienst of de bedrijfsarts mag u geen andere informatie over uw verzuimende medewerker verstrekken dan die hieronder genoemd:
– het telefoonnummer en (verpleeg)adres; – de vermoedelijke duur van het verzuim; – hoe om te gaan de lopende afspraken en werkzaamheden; – of de medewerker onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (maar u mag niet vragen, vastleggen onder welke vangnetbepaling hij valt); – of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval; – of er sprake is van een verkeersongeval waarbij een eventueel aansprakelijke derde betrokken is (de regresmogelijkheid).
Let op: u mag niet vragen wat er concreet aan de hand is en ook al geeft de medewerker dit zelf aan u door, dan mag dit niet worden vastgelegd in het personeelsdossier. Ook naar uw arbodienst mag u geen medische informatie verstrekken.
Arbeidsrechtadvocaat Pascal Willems geeft in een interview in PW | De Gids aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens ‘een waakhond is, die iets te ver uit zijn hok is gekomen’. Een werkgever mag volgens hem best een beetje ongehoorzaam zijn. U bent als werkgever immers wel aansprakelijk en u hebt een zorgplicht; dan zou u ook moeten kunnen vragen of de beperkingen bijvoorbeeld arbeidsgerelateerd zijn. Pascal Willems adviseert om een duidelijk protocol op te stellen voor alle leidinggevenden of HR adviseurs zodat er een goede basis wordt gevormd voor een goed verzuimbeleid. Wij als geregistreerde casemanagers van Vitacon Luteijn zijn het helemaal met hem eens.
Vitacon Luteijn kan u ondersteunen bij het opstellen van zo’n protocol of het controleren van uw huidige protocol. Daarnaast kunnen wij leidinggevenden of HR adviseurs ook trainen in het omgaan met verzuimende medewerkers of hoe u een preventie verzuimbeleid kunt gaan voeren.
Met betrekking tot de verwerking van gegevens van een verzuimende medewerker vindt u als gebruiker van VerzuimSignaal van Vitacon Luteijn na het inloggen op de startpagina een ‘downloadcentrum’ met hierin het document ‘Lijst met niet medische termen’. Wij adviseren u bij de verslaglegging van de contactmoment met uw verzuimende medewerker deze woordenlijst te hanteren in zowel het verzuimdossier in VerzuimSignaal, als voor uw eigen personeelsdossier.
Wilt u meer informatie omtrent dit onderwerp of wilt u geholpen worden met het opstellen van een verzuimprotocol? Neem dan contact op met Suzan Bruggink:
E s.bruggink@vitaconluteijn.nl T 0316 – 740 115
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk