Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Preventie ziekteverzuim: een verhaal uit onze praktijk
Ziekteverzuim helemaal voorkomen is onmogelijk. Maar je kunt als werkgever toch veel betekenen als het gaat om preventie van uitval door ziekte. Deze klantcase is het bewijs.
Medewerker X is timmerman. Hij dreigt uit te vallen met mentale klachten. Deze hebben te maken hebben met privéomstandigheden. Thuis lopen bepaalde zaken niet lekker, met als gevolg dat de emmer van de medewerker overloopt. Er is onder andere sprake van verminderde concentratie en emotionele uitlatingen. Dit heeft een uitwerking op zijn werk maar ook op collega’s.
De werkgever vallen de eerste signalen gelukkig al snel op. Hij opent het gesprek. Zonder direct naar alle persoonlijke details te vragen, maar met alle goede wil en coulance qua arbeidsvoorwaarden. De werkgever vindt hulp nodig, maar dringt niet aan. Hij stipt alleen aan dat dit goed zou zijn. De medewerker wil graag blijven werken en samen komen ze het volgende overeen:
De medewerker werkt door en meldt zich niet ziek.
Met de medewerker en diens werkresultaat gaat het op en af. Er is weinig verandering en doordat de concentratievermindering maakt de medewerker fouten. Dus gaan werkgever en medewerker weer in gesprek. De werkgever geeft daarin wederom aan dat de medewerker hulp moet zoeken.
De medewerker werkt inmiddels weer zijn normale contracturen zonder aanpassingen in de arbeidsvoorwaarden. Samen kijken werkgever en medewerker of daarin een aanpassing wenselijk is. Een optie is om de extra functie als leerbegeleider op te heffen. Maar dit wil de medewerker niet, omdat het tijdelijk opheffen van de extra functie betekent dat ook de aanvullende vergoeding tijdelijk wegvalt. De werkgever biedt nogmaals extra hulp aan, maar dit slaat de medewerker af. Op de vraag van de werkgever of het werk nog leuk wordt gevonden antwoordt de medewerker dat hij het naar zijn zin heeft.
De situatie lijkt ongewijzigd. Dus gaat de werkgever wederom het gesprek aan. Deze keer stelt hij een wandelcoach voor en mailt hiervoor een aantal opties naar de medewerker. Die staat daar op zijn beurt positief tegenover en zoekt zelf ook nog andere wandelcoachopties.
Er is positieve verandering merkbaar. Werkgever en medewerker gaan weer in gesprek. Daaruit blijkt dat het goed gaat met de medewerker. Hij slaapt vooral beter, waardoor er een betere balans komt in werk en privé.
Geduld, begrip en steun van de werkgever hebben in deze geleid tot merkbaar succes. Het duurde even, maar de medewerker had die tijd blijkbaar nodig. Meer aandringen had maar zo tot ongewenste escalatie kunnen leiden. En dan waren werkgever en medewerker nog veel verder van huis geweest.
Wat de werkgever in deze heeft gedaan aan preventie van ziekteverzuim:
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk