Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Personeelsbeslissingen, data of onderbuik?
Door de komst van internettechnologie hebben we in het dagelijks leven altijd en overal toegang tot een immense hoeveelheid data en informatie. Deze data geeft inzichten die we eerst niet hadden of kan zelfs voorspellen wat er gaat gebeuren. We kunnen precies zien welke post er morgen in de brievenbus gaat vallen. En je kan real-time zien waar je taxi is en wanneer hij aankomt. Elk moment van de dag heb je toegang tot data en informatie die je leven makkelijker maken. Dat je ook meer inzicht wilt in de data van je personeelsbestand lijkt me logische vervolgstap.
De toegang tot personeelsinformatie en inzichten ligt nu veelal bij HR, waar zij de enige zijn met toegang tot de data.
Overzichten worden gemaakt op verzoek van de directie. Dit vraagt veel tijd en mankracht, maar ze zijn al snel weer achterhaald. Je kan dus een hoop werk besparen, wanneer je deze overzichten real-time en automatisch zou kunnen genereren.
Door real-time inzicht in je personeelsbestand, heb je meer en betere stuur- en kengetallen. Je weet meer over het actuele personeelsbestand en kunt beter monitoren hoe het met het menselijk kapitaal gaat. Dit maakt het eenvoudiger om op tactisch/strategisch niveau beslissingen te nemen die je helpen om je organisatiedoelen te bereiken. Beslissingen op basis van data dus, in plaats van op onderbuikgevoel. Je (HR) beleid kan je door middel van deze overzichten en cijfers toetsen. Bovendien kun je de effecten ervan meten, real-time, zonder te hoeven wachten op de resultaten van het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. In de dynamische tijd van nu en met de wendbaarheid die van organisaties wordt verwacht, is actuele data onmisbaar.
Waar HR voorheen vooral bezig was met de administratie en handmatig, in Excel, lijsten bijhield, kunnen real-time overzichten nu ook breder in de organisatie beschikbaar worden gesteld. Zo kan het voor een teamleider interessant zijn het verlofoverzicht real-time in te zien. Een manager kun je meer inzicht geven in de verzuimcijfers van zijn eigen afdeling en een directeur meer inzicht in zijn eigen bedrijf. De rol van de HR-professional verschuift veel meer naar een adviseur voor de teamleider, manager of directeur. HR krijgt zo de rol van een strategische organisatieadviseur, die managers en ondernemers kan helpen hun team- en/of organisatiedoelen te bereiken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van data en real-time overzichten of wil je dat een HR-professional meekijkt? Mail me dan. Ik vind het altijd interessant om mee te denken.
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl06- 12 36 42 70
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk