Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Personeelsbeslissingen, data of onderbuik?
Door de komst van internettechnologie hebben we in het dagelijks leven altijd en overal toegang tot een immense hoeveelheid data en informatie. Deze data geeft inzichten die we eerst niet hadden of kan zelfs voorspellen wat er gaat gebeuren. We kunnen precies zien welke post er morgen in de brievenbus gaat vallen. En je kan real-time zien waar je taxi is en wanneer hij aankomt. Elk moment van de dag heb je toegang tot data en informatie die je leven makkelijker maken. Dat je ook meer inzicht wilt in de data van je personeelsbestand lijkt me logische vervolgstap.
De toegang tot personeelsinformatie en inzichten ligt nu veelal bij HR, waar zij de enige zijn met toegang tot de data.
Overzichten worden gemaakt op verzoek van de directie. Dit vraagt veel tijd en mankracht, maar ze zijn al snel weer achterhaald. Je kan dus een hoop werk besparen, wanneer je deze overzichten real-time en automatisch zou kunnen genereren.
Door real-time inzicht in je personeelsbestand, heb je meer en betere stuur- en kengetallen. Je weet meer over het actuele personeelsbestand en kunt beter monitoren hoe het met het menselijk kapitaal gaat. Dit maakt het eenvoudiger om op tactisch/strategisch niveau beslissingen te nemen die je helpen om je organisatiedoelen te bereiken. Beslissingen op basis van data dus, in plaats van op onderbuikgevoel. Je (HR) beleid kan je door middel van deze overzichten en cijfers toetsen. Bovendien kun je de effecten ervan meten, real-time, zonder te hoeven wachten op de resultaten van het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. In de dynamische tijd van nu en met de wendbaarheid die van organisaties wordt verwacht, is actuele data onmisbaar.
Waar HR voorheen vooral bezig was met de administratie en handmatig, in Excel, lijsten bijhield, kunnen real-time overzichten nu ook breder in de organisatie beschikbaar worden gesteld. Zo kan het voor een teamleider interessant zijn het verlofoverzicht real-time in te zien. Een manager kun je meer inzicht geven in de verzuimcijfers van zijn eigen afdeling en een directeur meer inzicht in zijn eigen bedrijf. De rol van de HR-professional verschuift veel meer naar een adviseur voor de teamleider, manager of directeur. HR krijgt zo de rol van een strategische organisatieadviseur, die managers en ondernemers kan helpen hun team- en/of organisatiedoelen te bereiken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van data en real-time overzichten of wil je dat een HR-professional meekijkt? Mail me dan. Ik vind het altijd interessant om mee te denken.
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl06- 12 36 42 70
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk