Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Personeelsbeslissingen, data of onderbuik?
Door de komst van internettechnologie hebben we in het dagelijks leven altijd en overal toegang tot een immense hoeveelheid data en informatie. Deze data geeft inzichten die we eerst niet hadden of kan zelfs voorspellen wat er gaat gebeuren. We kunnen precies zien welke post er morgen in de brievenbus gaat vallen. En je kan real-time zien waar je taxi is en wanneer hij aankomt. Elk moment van de dag heb je toegang tot data en informatie die je leven makkelijker maken. Dat je ook meer inzicht wilt in de data van je personeelsbestand lijkt me logische vervolgstap.
De toegang tot personeelsinformatie en inzichten ligt nu veelal bij HR, waar zij de enige zijn met toegang tot de data.
Overzichten worden gemaakt op verzoek van de directie. Dit vraagt veel tijd en mankracht, maar ze zijn al snel weer achterhaald. Je kan dus een hoop werk besparen, wanneer je deze overzichten real-time en automatisch zou kunnen genereren.
Door real-time inzicht in je personeelsbestand, heb je meer en betere stuur- en kengetallen. Je weet meer over het actuele personeelsbestand en kunt beter monitoren hoe het met het menselijk kapitaal gaat. Dit maakt het eenvoudiger om op tactisch/strategisch niveau beslissingen te nemen die je helpen om je organisatiedoelen te bereiken. Beslissingen op basis van data dus, in plaats van op onderbuikgevoel. Je (HR) beleid kan je door middel van deze overzichten en cijfers toetsen. Bovendien kun je de effecten ervan meten, real-time, zonder te hoeven wachten op de resultaten van het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. In de dynamische tijd van nu en met de wendbaarheid die van organisaties wordt verwacht, is actuele data onmisbaar.
Waar HR voorheen vooral bezig was met de administratie en handmatig, in Excel, lijsten bijhield, kunnen real-time overzichten nu ook breder in de organisatie beschikbaar worden gesteld. Zo kan het voor een teamleider interessant zijn het verlofoverzicht real-time in te zien. Een manager kun je meer inzicht geven in de verzuimcijfers van zijn eigen afdeling en een directeur meer inzicht in zijn eigen bedrijf. De rol van de HR-professional verschuift veel meer naar een adviseur voor de teamleider, manager of directeur. HR krijgt zo de rol van een strategische organisatieadviseur, die managers en ondernemers kan helpen hun team- en/of organisatiedoelen te bereiken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van data en real-time overzichten of wil je dat een HR-professional meekijkt? Mail me dan. Ik vind het altijd interessant om mee te denken.
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl06- 12 36 42 70
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
Vrijdag 18 april is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. In deze plannen staan zowel lastenverlichtingen als lastenverzwaringen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen voor ondernemers, werkgevers en huishoudens? Let op! Onderstaande voorgenomen wijzigingen moeten nog in wetsvoorstellen worden gegoten en de Tweede en Eerste Kamer moeten ze vervolgens nog goedkeuren. Voorgenomen wijzigingen voor ondernemers en werkgevers Voorgenomen […]
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk