Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Pensioen 1-2-3: zorg dat u uw werknemers informeert
Per 1 juli 2016 zijn uitvoerders wettelijk verplicht om ‘Pensioen 1-2-3’ te communiceren; een onderdeel van de nieuwe wet Pensioencommunicatie. Doelstelling van de wet is om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten. Vanuit de wet is ook een belangrijke rol weggelegd voor de werkgever. Let hierop, want u kunt aansprakelijk gesteld worden voor schade als uw werknemer niet goed was geïnformeerd.
De nieuwe wet Pensioencommunicatie heeft als uitgangspunt dat u als werkgever een zorgplicht heeft en een spilfunctie vervult in de vergroting van de pensioenbewustwording van werknemers. Pensioen 1-2-3 vervangt de startbrief en moet binnen drie maanden na indiensttreding aan de deelnemer verstrekt worden. Het geeft de deelnemer informatie over de belangrijkste onderdelen van de pensioenregeling. Bijvoorbeeld: Wat biedt de pensioenregeling wel en niet? Hoe bouw ik pensioen op en welke keuzes heb ik? Hoe zeker is mijn pensioen en wanneer moet ik zelf in actie komen?
Het alleen verstrekken van Pensioen 1-2-3 is voor u als werkgever niet voldoende. Werknemers hebben veel momenten in hun leven waarop zij een beslissing moeten nemen over hun pensioen. Denk aan in- en uitdiensttreding, pensionering, samenwonen, trouwen, scheiden en kinderen krijgen. De kans dat een werknemer een belangrijk keuzemoment mist of dat hij een verkeerde beslissing neemt is aanwezig. Wie wordt er als eerste aangekeken? En mogelijk met succes aansprakelijk gesteld voor de schade? De kans is groot dat dit de werkgever is.
Als werkgever doet u er goed aan om een eigen pensioen-communicatieplan te ontwikkelen. Enerzijds om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten, anderzijds om de kans op aansprakelijkheid te verkleinen. Hulp of advies nodig? Neem gerust contact met ons op.
Bron: SRA
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk