Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kan ik een onbelaste kostenvergoeding doorbetalen bij ziekte?
Ook onder de werkkostenregeling kunt u gebruik maken van vaste kostenvergoedingen. Maar kunt u die ook doorbetalen als de werknemer tijdelijk geen kosten maakt, zoals bij ziekte? En onder welke voorwaarden?
Een vaste kostenvergoeding vermindert de administratieve rompslomp voor ondernemers. Er gelden echter wel voorwaarden, om misbruik te voorkomen. Waar moet u op letten?
U moet een vaste kostenvergoeding specificeren, zodat duidelijk is voor welke kosten welke vergoeding wordt betaald. Bovendien moet u vooraf een onderzoek doen naar de werkelijke omvang van de kosten, zodat deze ongeveer overeenkomen met de betaalde vergoeding.
Tip: Dit hoeft niet als u vóórdat u de werkkostenregeling toepaste al een vaste kostenvergoeding betaalde en de omstandigheden ongewijzigd zijn gebleven.
Let op! Als intermediaire kosten en vrijgestelde loonbestanddelen onderdeel uitmaken van de kostenvergoeding, komt dit deel van de vergoeding niet ten laste van de vrije ruimte. Belaste loonbestanddelen kunt u hierin wel onderbrengen.
Maakt een werknemer tijdelijk geen kosten, bijvoorbeeld wegens ziekte, dan kunt u de kostenvergoeding tijdelijk toch blijven uitbetalen, ook het onbelaste deel. U kunt de vergoeding blijven uitbetalen in de maand waarin de werknemer ziek wordt en in de erop volgende maand. Daarna zet u het onbelaste deel van de vergoeding stop. Doet u dit niet, dan is dit deel ook belast. U mag de onbelaste kostenvergoeding pas weer uitbetalen vanaf de maand nádat de werknemer weer aan het werk is gegaan.
Voorbeeld: Uw werknemer wordt op 5 maart ziek en hervat het werk weer op 23 september. U mag de kostenvergoeding blijven betalen tot 1 mei en weer vanaf 1 oktober.
Let op! Alleen als bepaalde kosten doorlopen tijdens ziekte, zoals abonnementen op een vaktijdschrift, mag u dit deel van de onbelaste kostenvergoeding blijven betalen tijdens ziekte.
Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk