Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kan ik een onbelaste kostenvergoeding doorbetalen bij ziekte?
Ook onder de werkkostenregeling kunt u gebruik maken van vaste kostenvergoedingen. Maar kunt u die ook doorbetalen als de werknemer tijdelijk geen kosten maakt, zoals bij ziekte? En onder welke voorwaarden?
Een vaste kostenvergoeding vermindert de administratieve rompslomp voor ondernemers. Er gelden echter wel voorwaarden, om misbruik te voorkomen. Waar moet u op letten?
U moet een vaste kostenvergoeding specificeren, zodat duidelijk is voor welke kosten welke vergoeding wordt betaald. Bovendien moet u vooraf een onderzoek doen naar de werkelijke omvang van de kosten, zodat deze ongeveer overeenkomen met de betaalde vergoeding.
Tip: Dit hoeft niet als u vóórdat u de werkkostenregeling toepaste al een vaste kostenvergoeding betaalde en de omstandigheden ongewijzigd zijn gebleven.
Let op! Als intermediaire kosten en vrijgestelde loonbestanddelen onderdeel uitmaken van de kostenvergoeding, komt dit deel van de vergoeding niet ten laste van de vrije ruimte. Belaste loonbestanddelen kunt u hierin wel onderbrengen.
Maakt een werknemer tijdelijk geen kosten, bijvoorbeeld wegens ziekte, dan kunt u de kostenvergoeding tijdelijk toch blijven uitbetalen, ook het onbelaste deel. U kunt de vergoeding blijven uitbetalen in de maand waarin de werknemer ziek wordt en in de erop volgende maand. Daarna zet u het onbelaste deel van de vergoeding stop. Doet u dit niet, dan is dit deel ook belast. U mag de onbelaste kostenvergoeding pas weer uitbetalen vanaf de maand nádat de werknemer weer aan het werk is gegaan.
Voorbeeld: Uw werknemer wordt op 5 maart ziek en hervat het werk weer op 23 september. U mag de kostenvergoeding blijven betalen tot 1 mei en weer vanaf 1 oktober.
Let op! Alleen als bepaalde kosten doorlopen tijdens ziekte, zoals abonnementen op een vaktijdschrift, mag u dit deel van de onbelaste kostenvergoeding blijven betalen tijdens ziekte.
Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.
Actueel
Verdere integratie Stolwijk Philipsen binnen Stolwijk Kennisnetwerk
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) zet per 1 januari 2024 de volgende stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). SKN wordt volledig aandeelhouder en SP-partner Roland van Boekel treedt toe als aandeelhouder binnen SKN. SP-partners Rianne Sengers en Jack van Oosterhout blijven klanten op vertrouwde wijze bijstaan als accountant en nemen deel aan […]
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk