Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Sinds 1 januari jl. gelden er nieuwe BTW-regels voor ondernemers die telecommunicatiediensten, omroepdiensten of elektronische diensten verrichten aan buitenlandse particulieren in de Europese Unie. Deze nieuwe regels kunnen grote gevolgen hebben voor de inrichting van het administratieve systeem van uw onderneming. Inmiddels is er ook politiek de nodige aandacht voor deze nieuwe regels. Reden om daar in deze bijdrage nog eens bij stil te staan.
Vanaf 1 januari 2015 bent u als ondernemer die digitale diensten verleent aan buitenlandse particuliere afnemers BTW verschuldigd in het land van de afnemer. Onder digitale diensten wordt verstaan telecommunicatiediensten (zoals telefoon en sms), omroepdiensten (zoals radio en televisie) en elektronische diensten (zoals software, websites en onderhoud daarvan, cloud computing, muziek, video/films of games en bepaalde vormen van e-learning). Als de particuliere afnemers van deze diensten in verschillende landen binnen de EU wonen, dan bent u in al deze landen BTW-plichtig. U moet uw bedrijf in die landen dan registreren voor de btw en aangifte doen. Om dergelijke administratieve verplichtingen te beperken heeft de Europese Commissie de mogelijkheid ingevoerd om een “lidstaat van identificatie” aan te wijzen. In dat land staat u dan als ondernemer geregistreerd voor alle digitale diensten in de EU en in dat land dient u de BTW-aangiften voor alle landen in en draagt u ook de verschuldigde BTW af. Dit systeem heet het mini-éénloketsysteem of mini-one-stop-shop (MOSS).
Of u wel of niet voor het mini-éénloketsysteem kiest, de nieuwe regeling betekent voor uw onderneming een grotere administratieve last. U dient te weten of uw afnemers ondernemers of particulieren zijn, in welk land hij/zij gevestigd is en welk BTW-tarief in het betreffende land van toepassing is. Binnen de EU bestaat er verschil in de BTW-tarieven per land en als uw afnemers in meerdere landen wonen, dan bent u verplicht al deze tarieven toe te passen.
Mocht u zich nog niet aangemeld hebben voor het mini-éénloketsysteem en u wilt daar wel gebruik van maken, dan doet u er goed aan dit zo spoedig mogelijk alsnog te doen bij de Belastingdienst. Er is in de verschillende EU-lidstaten veel kritiek op de nieuwe regels en de administratieve lasten die dit met zich meebrengt, maar vooralsnog is het wetgeving waar u aan moet voldoen. Daarnaast is het van groot belang dat uw administratieve/software systeem is ingericht op deze nieuwe wetgeving. Overigens is registratie voor het mini-éénloketsysteem niet verplicht. U mag er ook voor kiezen om in ieder land afzonderlijk aangifte te doen.
Ondanks veel kritiek gelden er sinds 1 januari 2015 nieuwe BTW-regels voor ondernemers die digitale diensten aanbieden aan particulieren binnen de EU. In plaats van het berekenen van Nederlandse BTW, bent u het BTW-tarief van het land waar uw afnemer woont verschuldigd. De afdracht voor alle landen kunt u met het mini-éénloketsysteemvia via de Nederlandse Belastingdienst doen. Uw administratieve/software systeem dient wel ingericht te zijn op de gewijzigde BTW-regels, zodat u registreert waar uw afnemer woont en welk BTW-tarief van toepassing is.
Mocht u naar aanleiding van deze blog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Jan van Esch, btw-specialist op telefoonnummer 0314-369111 / 06-12745539 of e-mail j.v.esch@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk