Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe Arbowet
Met ingang van 1 juli 2017 wijzigt de Arbowet. Met de vernieuwde wet komt er meer aandacht voor preventie, veiligheid en gezondheid. Ook versterkt het de betrokkenheid van werkgevers en werknemers, de rol van de preventiemedewerker én verbetert het de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts. Daarbij komt er meer aandacht voor preventie, beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten.
De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe Arbowet zijn:
Hieronder volgt een uitleg van de hierboven genoemde belangrijkste wijzigingen in de Arbowet.
1. Alle werknemers krijgen toegang tot de bedrijfsarts, bijvoorbeeld via een arbeidsomstandighedenspreekuur
Alle werknemers krijgen met ingang van 1 juli 2017 de mogelijkheid om preventief naar de bedrijfsarts te gaan. De werknemer hoeft niet ziek te zijn om een gesprek met de bedrijfsarts te voeren. Door vroegtijdig advies in te winnen kan de werknemer voorkomen om uit te vallen met fysieke danwel psychische klachten. De werknemer heeft geen toestemming nodig van de werkgever. Veel werkgevers hebben al via de arbodienst geregeld dat een medewerker preventief naar de bedrijfsarts kan. De bedrijfsarts zal geen informatie betreffende dit gesprek aan de werkgever verstrekken.
2. De bedrijfsarts krijgt een belangrijke adviserende rol en toegang tot alle werkplekken
De bedrijfsarts kan in de nieuwe wet de werkgever nog beter van advies voorzien over het bevorderen van de gezondheid en veiligheid van de werknemers. De bedrijfsarts heeft in de nieuwe Arbowet 5 nieuwe punten om de beroepsuitoefening goed te kunnen borgen. Deze zijn: – bezoeken van de werkplek, – second opinion, – klachtenbehandeling, – overleg met het medezeggenschap, – beroepziekten
3. Elke werkgever moet een basiscontract arbodienstverlening afsluiten dat voldoet aan een aantal minimumeisen;
Werkgevers, werknemers en dienstverleners zijn gebaat bij goede en duidelijke afspraken. Een basiscontract zoals in de nieuwe wet opgenomen biedt werknemers bescherming, werkgevers houvast en geeft helderheid voor alle partijen. Veel werkgevers hebben een contract met een arbodienst. Het is goed te controleren of dit contract voldoet aan het nieuwe basiscontract.
In het nieuwe basiscontract zijn 5 verplichte taken opgenomen. Deze zijn: – ziekteverzuimbegeleiding – arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO/PMO) – aanstellingskeuringen – toetsen van en adviseren over de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) – bieden van de mogelijkheid voor de werknemer om de bedrijfsarts te consulteren
4. Versterking van de positie van de preventiemedewerker bij afspraken met arbodiensten en bedrijfsartsen. Daarnaast krijgt het medezeggenschapsorgaan instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie;
De preventiemedewerker houdt zich bezig met maatregelen gericht op veiligheid en gezondheid binnen een organisatie. Hij maakt het bespreekbaar en kan zorgen dat de risico’s beperkt of voorkomen kunnen worden. Elke organisatie is verplicht om één werknemer te hebben die de verplichte preventietaken vervult. In de nieuwe Arbowet is geregeld dat de OR of de PV (personeelsvertegenwoordiging) instemmingsrecht hebben bij de aanstelling van de preventiemedewerker. Bij organisaties tot 25 werknemers mag de directeur ook als preventiemedewerker optreden.
De drie wettelijke taken van de preventiemedewerker zijn:
– Het (mede) opstellen en uitvoeren van een RI&E – Het adviseren aan en nauw samenwerken met de OR of PV of bij het ontbreken daarvan bij de belanghebbende werknemers over de te nemen of genomen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid, deze maatregelen (mede) uitvoeren – De preventiemedewerker dient genoeg deskundigheid te hebben en tijd te krijgen uit de organisatie om zijn werkzaamheden te kunnen verrichten.
5. Aangescherpte eisen voor de bedrijfsarts om beroepsziekten sneller op te sporen en te melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.
De bedrijfsarts dient nog scherper toe te zien op beroepsziekten. Hij zal bij een beroepsziekte contact opnemen met de werkgever en dit melden bij het centrum.
Arbodiensten en organisaties kunnen naast deze wettelijke taken ook aanvullende diensten met elkaar afspreken. Zo kan elke organisatie zorgen voor een pakket op maat met zijn arbodienst.
In de nieuwe arbowet is geregeld dat elke werkgever een basiscontract dient af te sluiten met de arbodienst. Om dit te verwezenlijken geldt er een overgangsperiode van 1 jaar. Vitacon Luteijn zal haar overeenkomsten met haar bestaande relaties aanpassen naar de nieuwe wetgeving. Voor 1 januari 2018 kunt u, indien dat nodig is, een nieuw of aanvullend contract van ons verwachten.
Mocht u naast het basiscontract een maatwerkcontract wensen dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen en komen wij graag met u bespreken hoe de arbodienstverlening er in de toekomst uit dient te gaan zien.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk