Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe Arbowet
Met ingang van 1 juli 2017 wijzigt de Arbowet. Met de vernieuwde wet komt er meer aandacht voor preventie, veiligheid en gezondheid. Ook versterkt het de betrokkenheid van werkgevers en werknemers, de rol van de preventiemedewerker én verbetert het de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts. Daarbij komt er meer aandacht voor preventie, beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten.
De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe Arbowet zijn:
Hieronder volgt een uitleg van de hierboven genoemde belangrijkste wijzigingen in de Arbowet.
1. Alle werknemers krijgen toegang tot de bedrijfsarts, bijvoorbeeld via een arbeidsomstandighedenspreekuur
Alle werknemers krijgen met ingang van 1 juli 2017 de mogelijkheid om preventief naar de bedrijfsarts te gaan. De werknemer hoeft niet ziek te zijn om een gesprek met de bedrijfsarts te voeren. Door vroegtijdig advies in te winnen kan de werknemer voorkomen om uit te vallen met fysieke danwel psychische klachten. De werknemer heeft geen toestemming nodig van de werkgever. Veel werkgevers hebben al via de arbodienst geregeld dat een medewerker preventief naar de bedrijfsarts kan. De bedrijfsarts zal geen informatie betreffende dit gesprek aan de werkgever verstrekken.
2. De bedrijfsarts krijgt een belangrijke adviserende rol en toegang tot alle werkplekken
De bedrijfsarts kan in de nieuwe wet de werkgever nog beter van advies voorzien over het bevorderen van de gezondheid en veiligheid van de werknemers. De bedrijfsarts heeft in de nieuwe Arbowet 5 nieuwe punten om de beroepsuitoefening goed te kunnen borgen. Deze zijn: – bezoeken van de werkplek, – second opinion, – klachtenbehandeling, – overleg met het medezeggenschap, – beroepziekten
3. Elke werkgever moet een basiscontract arbodienstverlening afsluiten dat voldoet aan een aantal minimumeisen;
Werkgevers, werknemers en dienstverleners zijn gebaat bij goede en duidelijke afspraken. Een basiscontract zoals in de nieuwe wet opgenomen biedt werknemers bescherming, werkgevers houvast en geeft helderheid voor alle partijen. Veel werkgevers hebben een contract met een arbodienst. Het is goed te controleren of dit contract voldoet aan het nieuwe basiscontract.
In het nieuwe basiscontract zijn 5 verplichte taken opgenomen. Deze zijn: – ziekteverzuimbegeleiding – arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO/PMO) – aanstellingskeuringen – toetsen van en adviseren over de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) – bieden van de mogelijkheid voor de werknemer om de bedrijfsarts te consulteren
4. Versterking van de positie van de preventiemedewerker bij afspraken met arbodiensten en bedrijfsartsen. Daarnaast krijgt het medezeggenschapsorgaan instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie;
De preventiemedewerker houdt zich bezig met maatregelen gericht op veiligheid en gezondheid binnen een organisatie. Hij maakt het bespreekbaar en kan zorgen dat de risico’s beperkt of voorkomen kunnen worden. Elke organisatie is verplicht om één werknemer te hebben die de verplichte preventietaken vervult. In de nieuwe Arbowet is geregeld dat de OR of de PV (personeelsvertegenwoordiging) instemmingsrecht hebben bij de aanstelling van de preventiemedewerker. Bij organisaties tot 25 werknemers mag de directeur ook als preventiemedewerker optreden.
De drie wettelijke taken van de preventiemedewerker zijn:
– Het (mede) opstellen en uitvoeren van een RI&E – Het adviseren aan en nauw samenwerken met de OR of PV of bij het ontbreken daarvan bij de belanghebbende werknemers over de te nemen of genomen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid, deze maatregelen (mede) uitvoeren – De preventiemedewerker dient genoeg deskundigheid te hebben en tijd te krijgen uit de organisatie om zijn werkzaamheden te kunnen verrichten.
5. Aangescherpte eisen voor de bedrijfsarts om beroepsziekten sneller op te sporen en te melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.
De bedrijfsarts dient nog scherper toe te zien op beroepsziekten. Hij zal bij een beroepsziekte contact opnemen met de werkgever en dit melden bij het centrum.
Arbodiensten en organisaties kunnen naast deze wettelijke taken ook aanvullende diensten met elkaar afspreken. Zo kan elke organisatie zorgen voor een pakket op maat met zijn arbodienst.
In de nieuwe arbowet is geregeld dat elke werkgever een basiscontract dient af te sluiten met de arbodienst. Om dit te verwezenlijken geldt er een overgangsperiode van 1 jaar. Vitacon Luteijn zal haar overeenkomsten met haar bestaande relaties aanpassen naar de nieuwe wetgeving. Voor 1 januari 2018 kunt u, indien dat nodig is, een nieuw of aanvullend contract van ons verwachten.
Mocht u naast het basiscontract een maatwerkcontract wensen dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen en komen wij graag met u bespreken hoe de arbodienstverlening er in de toekomst uit dient te gaan zien.
Actueel
Zo voorkom je belastingrente voor aanslagen 2024
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk