Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Het is steeds duidelijker dat de inkomensverklaring die vanaf 2015 in de Nederlandse wet is opgenomen niet voldoet aan de Europese regels.
Een kwalificerende buitenlandse belastingplichtige heeft recht op dezelfde fiscale faciliteiten als een inwoner van Nederland, zoals bijvoorbeeld aftrek van hypotheekrente voor de lening aangegaan voor de buitenlandse eigen woning.
Om te kwalificeren moet de buitenlands belastingplichtige een inkomensverklaring overleggen waaruit blijkt dat het inkomen voor 90% of meer is onderworpen aan de Nederlandse inkomstenbelasting. De inkomensverklaring bevat een overzicht van het naar Nederlandse fiscale maatstaven berekende inkomen. De buitenlandse belastingdienst dient vervolgens te verklaren dat dit inkomen correct berekend is.
Het is helder dat dit systeem niet werkt. Alleen al omdat de communicatie en afstemming met de belastingdienst in het buitenland een stuk stroever gaat dan in Nederland. Thans heb ik een praktijkgeval bij de hand waar de Spaanse belastingdienst de verklaring alleen tekent, als de verkoopwinst van de Spaanse eigen woning als inkomen wordt meegenomen.
Het formulier inkomensverklaring 2016 berekent het box 3-inkomen als volgt:
Uw aandeel in de bezittingen min schulden x 0,04
In Duitsland wordt rente belast en is het onderliggende banksaldo niet relevant en niet bij het Finanzamt beschikbaar. Hoe kan de berekening van het box 3-inkomen dan worden gecontroleerd?
Door het ontbreken van een ondertekende inkomensverklaring wachten sommige buitenlandse belastingplichtigen nog steeds op een belastingteruggaaf over 2015 die volgt uit hun begin 2016 ingediende aangifte inkomstenbelasting.
Op 14 juni 2016 stelt de staatssecretaris dat er geen problemen bekend zijn met de inkomensverklaring. Een jaar later geeft hij echter aan dat er in 19 (!) landen problemen zijn met de afgifte van die verklaring.
Zelfs wanneer een belastingplichtige aan alle Europese vereisten voldoet kan het toch zo zijn dat hij niet kwalificeert door het ontbreken van de inkomensverklaring. Dat is een belemmering van het vrije verkeer van werknemers die strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Op 6 september jongstleden heeft de staatssecretaris aangegeven maatregelen te hebben getroffen om de afgifte van inkomensverklaringen te bevorderen. Dit is naar mijn mening onvoldoende.
Daarnaast heeft het Europese Hof van Justitie op 9 februari 2017 in de zaak X bepaald dat het Nederlandse 90%-criterium aanpassing behoeft. De wetgever is nu aan zet. Tot die tijd kunnen belastingplichtigen zich natuurlijk altijd rechtstreeks beroepen op de Europese regels.
drs. R.W.M. te Kaat 0314 – 36 91 11 06 – 11 27 44 85 r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk