Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lokale overheid | Fraude en continuïteit in de controleverklaring 2022
Accountants zijn vanaf controlejaar 2022 verplicht om in hun controleverklaring te rapporteren over de werkzaamheden die zij hebben verricht op het gebied van fraude en continuïteit.
Deze verplichting voor alle organisaties in Nederland (dus zowel profit als non-profit) is ontstaan doordat de gebruikers van de jaarrekening hier behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld toezichthouders, investeerders en banken willen vaak weten welke werkzaamheden de accountant verricht op het gebied van fraude en continuïteit bij de controle van een jaarrekening. Zij hebben behoefte aan meer transparantie op deze gebieden. Om die reden is besloten dat het voor accountants verplicht wordt om hierover vanaf controlejaar 2022 te rapporteren in hun controleverklaring. Deze verplichting geldt ook voor jouw gemeente.
De rapportering hierover komt tot uitdrukking in de controleverklaring. De op te nemen tekst is vormvrij. De beroepsgroep voor accountant adviseert het volgende op te nemen in de controleverklaring over fraude:
Of een combinatie van bovenstaande elementen.
De tekst in de controleverklaring inzake continuïteit zal zich richten op welke wijze tijdens de controle ingespeeld is op onder meer:
Hoe wij hierop inspelen is een kwestie van professionele oordeelvorming en wordt aangepast aan de specifieke omstandigheden en complexiteit van de controle. De tekst is vrij in te richten door een accountant en in de controleverklaring kan ingegaan worden op:
In alle opdrachtbevestigingen die wij recent hebben verzonden voor het uitvoeren van de controle opdracht 2022 hebben wij hier nadere aandacht voor gevraagd.
De aandacht voor fraude in de publieke sector is de laatste jaren toegenomen. Er kan sprake zijn van interne fraude door ambtenaren of bestuurders binnen de overheid, of externe fraude jegens de overheid. Het gaat dus om fraude van zowel derden als medewerkers. Fraudebeheersing is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de eerste en tweede lijn.
Wij adviseren onze klanten een eigen fraudeanalyse te maken en eventuele acties daarop te ondernemen in de interne beheersing. Voor het identificeren en analyseren van frauderisico’s kan de zogenoemde fraudedriehoek gehanteerd worden. Dit is een beproefd instrument waarmee drie essentiële onderdelen van fraude in beeld worden gebracht:
Voor de gelegenheid is het raadzaam te verkennen welke typen activiteiten, werkgebieden en processen kwetsbaar zijn voor fraude. Ook kunnen omstandigheden die de kwetsbaarheid verhogen of ‘rode vlaggen’ binnen de fraudedriehoek in kaart worden gebracht. Onderzoek laat namelijk zien dat bestedings-, prestatie- en tijdsdruk en de samenloop van publieke en private activiteiten extra kwetsbaarheden meebrengen.
Verder adviseren wij om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen zich bewust zijn van het belang van goede interne controles, goed voorbeeldgedrag van leidinggevenden (‘tone at the top’) en vroege signalering van fraude.
Voor de lokale overheid geldt ook dat in de controleverklaring met ingang van 2022 gerapporteerd moet worden over continuïteit. De commissie BADO is gevraagd meer uitwerking te geven aan deze ontwikkeling middels een notitie over de passages in het jaarverslag en de jaarrekening.
Wil je meer weten over deze nieuwe verplichtingen voor accountants en wat ze voor jouw gemeente betekenen? Neem gerust contact op met onze specialisten. Zij vertellen er graag meer over.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk