Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lokale overheid | Fraude en continuïteit in de controleverklaring 2022
Accountants zijn vanaf controlejaar 2022 verplicht om in hun controleverklaring te rapporteren over de werkzaamheden die zij hebben verricht op het gebied van fraude en continuïteit.
Deze verplichting voor alle organisaties in Nederland (dus zowel profit als non-profit) is ontstaan doordat de gebruikers van de jaarrekening hier behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld toezichthouders, investeerders en banken willen vaak weten welke werkzaamheden de accountant verricht op het gebied van fraude en continuïteit bij de controle van een jaarrekening. Zij hebben behoefte aan meer transparantie op deze gebieden. Om die reden is besloten dat het voor accountants verplicht wordt om hierover vanaf controlejaar 2022 te rapporteren in hun controleverklaring. Deze verplichting geldt ook voor jouw gemeente.
De rapportering hierover komt tot uitdrukking in de controleverklaring. De op te nemen tekst is vormvrij. De beroepsgroep voor accountant adviseert het volgende op te nemen in de controleverklaring over fraude:
Of een combinatie van bovenstaande elementen.
De tekst in de controleverklaring inzake continuïteit zal zich richten op welke wijze tijdens de controle ingespeeld is op onder meer:
Hoe wij hierop inspelen is een kwestie van professionele oordeelvorming en wordt aangepast aan de specifieke omstandigheden en complexiteit van de controle. De tekst is vrij in te richten door een accountant en in de controleverklaring kan ingegaan worden op:
In alle opdrachtbevestigingen die wij recent hebben verzonden voor het uitvoeren van de controle opdracht 2022 hebben wij hier nadere aandacht voor gevraagd.
De aandacht voor fraude in de publieke sector is de laatste jaren toegenomen. Er kan sprake zijn van interne fraude door ambtenaren of bestuurders binnen de overheid, of externe fraude jegens de overheid. Het gaat dus om fraude van zowel derden als medewerkers. Fraudebeheersing is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de eerste en tweede lijn.
Wij adviseren onze klanten een eigen fraudeanalyse te maken en eventuele acties daarop te ondernemen in de interne beheersing. Voor het identificeren en analyseren van frauderisico’s kan de zogenoemde fraudedriehoek gehanteerd worden. Dit is een beproefd instrument waarmee drie essentiële onderdelen van fraude in beeld worden gebracht:
Voor de gelegenheid is het raadzaam te verkennen welke typen activiteiten, werkgebieden en processen kwetsbaar zijn voor fraude. Ook kunnen omstandigheden die de kwetsbaarheid verhogen of ‘rode vlaggen’ binnen de fraudedriehoek in kaart worden gebracht. Onderzoek laat namelijk zien dat bestedings-, prestatie- en tijdsdruk en de samenloop van publieke en private activiteiten extra kwetsbaarheden meebrengen.
Verder adviseren wij om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen zich bewust zijn van het belang van goede interne controles, goed voorbeeldgedrag van leidinggevenden (‘tone at the top’) en vroege signalering van fraude.
Voor de lokale overheid geldt ook dat in de controleverklaring met ingang van 2022 gerapporteerd moet worden over continuïteit. De commissie BADO is gevraagd meer uitwerking te geven aan deze ontwikkeling middels een notitie over de passages in het jaarverslag en de jaarrekening.
Wil je meer weten over deze nieuwe verplichtingen voor accountants en wat ze voor jouw gemeente betekenen? Neem gerust contact op met onze specialisten. Zij vertellen er graag meer over.
Actueel
Ook gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding voor dga?
Zo voorkom je belastingrente voor aanslagen 2024
Wetsvoorstel opheffing verpandingsverboden aangenomen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment. Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat […]
Wat zijn sleutelposities in jouw organisatie? ‘Sales’ en ‘productie’ zijn veelgehoorde werkgeversantwoorden op die vraag. Maar dan doe je volgens Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies bij Vitacon Luteijn, een hele belangrijke groep tekort: de salarisprofessionals. Want denk je even in, wat gebeurt er als lonen niet goed worden verwerkt en wet- en regelgeving niet […]
Als we het hebben over een dga, zijn er dan voorwaarden voor de aard van werkzaamheden die hij moet verrichten voor een thuiswerkvergoeding? Telt ‘gebruikelijk in de branche’ zoals dat ook geldt voor de werkkostenregeling (WKR)? Vraag: Is het thuis zakelijke mail lezen voldoende voor een gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding? Antwoord: Wel of geen gerichte vrijstelling? […]
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk