Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lokale overheid | Fraude en continuïteit in de controleverklaring 2022
Accountants zijn vanaf controlejaar 2022 verplicht om in hun controleverklaring te rapporteren over de werkzaamheden die zij hebben verricht op het gebied van fraude en continuïteit.
Deze verplichting voor alle organisaties in Nederland (dus zowel profit als non-profit) is ontstaan doordat de gebruikers van de jaarrekening hier behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld toezichthouders, investeerders en banken willen vaak weten welke werkzaamheden de accountant verricht op het gebied van fraude en continuïteit bij de controle van een jaarrekening. Zij hebben behoefte aan meer transparantie op deze gebieden. Om die reden is besloten dat het voor accountants verplicht wordt om hierover vanaf controlejaar 2022 te rapporteren in hun controleverklaring. Deze verplichting geldt ook voor jouw gemeente.
De rapportering hierover komt tot uitdrukking in de controleverklaring. De op te nemen tekst is vormvrij. De beroepsgroep voor accountant adviseert het volgende op te nemen in de controleverklaring over fraude:
Of een combinatie van bovenstaande elementen.
De tekst in de controleverklaring inzake continuïteit zal zich richten op welke wijze tijdens de controle ingespeeld is op onder meer:
Hoe wij hierop inspelen is een kwestie van professionele oordeelvorming en wordt aangepast aan de specifieke omstandigheden en complexiteit van de controle. De tekst is vrij in te richten door een accountant en in de controleverklaring kan ingegaan worden op:
In alle opdrachtbevestigingen die wij recent hebben verzonden voor het uitvoeren van de controle opdracht 2022 hebben wij hier nadere aandacht voor gevraagd.
De aandacht voor fraude in de publieke sector is de laatste jaren toegenomen. Er kan sprake zijn van interne fraude door ambtenaren of bestuurders binnen de overheid, of externe fraude jegens de overheid. Het gaat dus om fraude van zowel derden als medewerkers. Fraudebeheersing is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de eerste en tweede lijn.
Wij adviseren onze klanten een eigen fraudeanalyse te maken en eventuele acties daarop te ondernemen in de interne beheersing. Voor het identificeren en analyseren van frauderisico’s kan de zogenoemde fraudedriehoek gehanteerd worden. Dit is een beproefd instrument waarmee drie essentiële onderdelen van fraude in beeld worden gebracht:
Voor de gelegenheid is het raadzaam te verkennen welke typen activiteiten, werkgebieden en processen kwetsbaar zijn voor fraude. Ook kunnen omstandigheden die de kwetsbaarheid verhogen of ‘rode vlaggen’ binnen de fraudedriehoek in kaart worden gebracht. Onderzoek laat namelijk zien dat bestedings-, prestatie- en tijdsdruk en de samenloop van publieke en private activiteiten extra kwetsbaarheden meebrengen.
Verder adviseren wij om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen zich bewust zijn van het belang van goede interne controles, goed voorbeeldgedrag van leidinggevenden (‘tone at the top’) en vroege signalering van fraude.
Voor de lokale overheid geldt ook dat in de controleverklaring met ingang van 2022 gerapporteerd moet worden over continuïteit. De commissie BADO is gevraagd meer uitwerking te geven aan deze ontwikkeling middels een notitie over de passages in het jaarverslag en de jaarrekening.
Wil je meer weten over deze nieuwe verplichtingen voor accountants en wat ze voor jouw gemeente betekenen? Neem gerust contact op met onze specialisten. Zij vertellen er graag meer over.
Actueel
Werkkostenregeling 2024 en 2025: Wat kan en mag je onbelast vergoeden?
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
Aanslag Vpb 2022: bedrag voort te wentelen voorheffingen per brief
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
Het succesvol laten groeien van een bedrijf vereist vaak aanzienlijke financiële middelen. Of je nu je productaanbod wilt uitbreiden, nieuwe markten wilt betreden of nieuw talent wilt aantrekken: financiële ondersteuning is van essentieel belang. Waar je in het verleden vooral geld kon lenen bij de Nederlandse grootbanken is het speelveld de laatste jaren flink veranderd. […]
Onlangs heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wet opheffing verpandingsverboden aangenomen. Binnenkort wordt het voorstel in de Eerste Kamer behandeld. Komt de wet er, dan betekent dit dat je niet meer kunt voorkomen dat jouw schuld bij een wederpartij wordt verpand aan diens financier. Jurist Claudia Herstel legt uit hoe het zit met dit verbod […]
De Raad van Toezicht (RvT) speelt een essentiële rol in veel organisaties. Soms wettelijk soms statutair bepaald. Maar wat is gebruikelijk qua vergoeding voor de Raad van Toezicht? En waar moet je fiscaal gezien rekening mee houden? Mijn collega’s en ik krijgen er regelmatig vragen over. Daarom licht ik de 3 meest voorkomende vergoedingen er […]
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk