Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lagere loonsom heeft (mogelijk) forse gevolgen voor definitieve vaststelling subsidie NOW
Op dit moment stellen veel werkgevers vragen over de loonsom en de uitwerking daarvan op de NOW subsidie. Een van die veelgestelde vragen: ‘Mijn werkelijke loonsom over maart t/m mei is lager dan de loonsom waarop het voorschot vastgesteld is (januari), heeft dit gevolgen voor de definitieve vaststelling van de subsidie?’
Het antwoord: Ja deze gevolgen zijn inderdaad aanzienlijk. Realiseert u zich dat een achteraf lagere loonsom fors doorwerkt bij het definitief vaststellen van de subsidie. De lagere loonsom wordt volledig gecorrigeerd, zonder rekening te houden met de omzetdaling.
Mogelijk komt de Rijksoverheid nog met een nadere uitwerking op dit onderwerp. Op haar website vermeldt zij het volgende:
“De verlaging van de subsidie is het bedrag dat de loonsom lager is uitgevallen, verhoogd met 30% (opslag voor werkgeverslasten) en vermenigvuldigd met 90% (het percentage dat de overheid maximaal vergoedt).”
Let op: het percentage van de omzetdaling wordt niet meegenomen in de berekening van de vermindering. Dat bekent bijvoorbeeld dat als zowel de omzet als de loonsom met 60% dalen, er geen recht is op subsidie. De overgebleven loonkosten kunnen dan betaald worden uit de overgebleven omzet.
PraktijkvoorbeeldWerkgever heeft een loonsom van €1.000.000 in januari 2020. Op basis hiervan vraagt hij NOW subsidie aan. Bij de berekening dient werkgever dit bedrag te vermenigvuldigen met 3 om, voor de vergelijking, een tijdvak van 3 maanden te creëren. Het totaal voor de vergelijking: €3.000.000, te vermenigvuldigen met 1,3 (opslag werkgeverslasten). Bij 90% subsidie leidt dit tot een aanvankelijk basisbedrag voor uitkering van €3.510.000. Omdat werkgever een omzetverlies verwacht van 50% wordt de helft hiervan uitgekeerd. (Dus €1.755.000. Aanvankelijk wordt hiervan 80% als voorschot uitbetaald €1.404.000.)Uiteindelijk blijkt dat het loon in maart t/m mei € 800.000 per maand is. Voor deze drie maanden samen dus € 2.400.000. inclusief de vergoeding voor werkgeverslasten (factor 1,3) bedraagt de loonsom voor subsidie dan € 3.120.000. Daarvan wordt 90% uitgekeerd, ofwel €2.808.000. Zoals boven dit kader vermeld, wordt bij de berekening van de vermindering geen rekening meer gehouden met het omzetverlies van 50%.Bij de eindafrekening dient werkgever dus rekening te houden met een definitief basisbedrag voor uitkering van 2.808.000. Hiervan moet het aanvankelijk toegekende bedrag van €3.510.000 worden afgetrokken. Dit leidt ertoe dat werkgever €702.000 zal moeten terugbetalen. Van de in eerste instantie uitgerekende €1.755.000 houdt werkgever na de afrekening dus ‘slechts’ €1.053.000 over.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk