Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lagere loonsom heeft (mogelijk) forse gevolgen voor definitieve vaststelling subsidie NOW
Op dit moment stellen veel werkgevers vragen over de loonsom en de uitwerking daarvan op de NOW subsidie. Een van die veelgestelde vragen: ‘Mijn werkelijke loonsom over maart t/m mei is lager dan de loonsom waarop het voorschot vastgesteld is (januari), heeft dit gevolgen voor de definitieve vaststelling van de subsidie?’
Het antwoord: Ja deze gevolgen zijn inderdaad aanzienlijk. Realiseert u zich dat een achteraf lagere loonsom fors doorwerkt bij het definitief vaststellen van de subsidie. De lagere loonsom wordt volledig gecorrigeerd, zonder rekening te houden met de omzetdaling.
Mogelijk komt de Rijksoverheid nog met een nadere uitwerking op dit onderwerp. Op haar website vermeldt zij het volgende:
“De verlaging van de subsidie is het bedrag dat de loonsom lager is uitgevallen, verhoogd met 30% (opslag voor werkgeverslasten) en vermenigvuldigd met 90% (het percentage dat de overheid maximaal vergoedt).”
Let op: het percentage van de omzetdaling wordt niet meegenomen in de berekening van de vermindering. Dat bekent bijvoorbeeld dat als zowel de omzet als de loonsom met 60% dalen, er geen recht is op subsidie. De overgebleven loonkosten kunnen dan betaald worden uit de overgebleven omzet.
PraktijkvoorbeeldWerkgever heeft een loonsom van €1.000.000 in januari 2020. Op basis hiervan vraagt hij NOW subsidie aan. Bij de berekening dient werkgever dit bedrag te vermenigvuldigen met 3 om, voor de vergelijking, een tijdvak van 3 maanden te creëren. Het totaal voor de vergelijking: €3.000.000, te vermenigvuldigen met 1,3 (opslag werkgeverslasten). Bij 90% subsidie leidt dit tot een aanvankelijk basisbedrag voor uitkering van €3.510.000. Omdat werkgever een omzetverlies verwacht van 50% wordt de helft hiervan uitgekeerd. (Dus €1.755.000. Aanvankelijk wordt hiervan 80% als voorschot uitbetaald €1.404.000.)Uiteindelijk blijkt dat het loon in maart t/m mei € 800.000 per maand is. Voor deze drie maanden samen dus € 2.400.000. inclusief de vergoeding voor werkgeverslasten (factor 1,3) bedraagt de loonsom voor subsidie dan € 3.120.000. Daarvan wordt 90% uitgekeerd, ofwel €2.808.000. Zoals boven dit kader vermeld, wordt bij de berekening van de vermindering geen rekening meer gehouden met het omzetverlies van 50%.Bij de eindafrekening dient werkgever dus rekening te houden met een definitief basisbedrag voor uitkering van 2.808.000. Hiervan moet het aanvankelijk toegekende bedrag van €3.510.000 worden afgetrokken. Dit leidt ertoe dat werkgever €702.000 zal moeten terugbetalen. Van de in eerste instantie uitgerekende €1.755.000 houdt werkgever na de afrekening dus ‘slechts’ €1.053.000 over.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Doe vóór 1 februari 2025 je opgaaf UBD 2024
Maximale transitievergoeding verhoogd naar € 98.000
Hoge Raad vult werkelijke rendement onroerende zaken in box 3 verder in
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Hoe kijken spelers in de accountancysector terug op 2024 en wat wensen zij voor 2025? Ook onze eigen Joost Kelderman kreeg deze en meer vragen van Accountancy Vanmorgen. Hij schreef zijn eigen blog voor het vakmagazine. ‘We maken het thema duurzaamheid te groot en te vaktechnisch’ Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen […]
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017. Op 6 juni […]
Nu de invoering van de nieuwe Wet werkelijk rendement box 3 vertraging heeft, loopt de overheid in 2027 belastinginkomsten mis. Ter compensatie wil het kabinet twee belangrijke aanpassingen doorvoeren in de huidige wet- en regelgeving: verhoging van het forfait voor overige bezittingen en verlaging van het heffingvrij vermogen. Compensatiemaatregelen Deze maatregelen zouden moeten gelden totdat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk