Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Subsidietip: DUMAVA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie.
De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen en daarmee CO2-uitstoot verminderen. Het DUVAMA-budget is dit jaar verhoogd tot € 405 miljoen en er is nog een deel beschikbaar.
Wees er snel bij, want aanvragen kan nog maar tot en met 31 oktober 2025 17:00 uur!
Je kunt DUMAVA aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) als je maatschappelijk vastgoed bezit in Nederland. Je kunt daarbij denken aan een school, gebedshuis of overheidsgebouw. Sinds 2025 kunnen ook amateursportverenigingen DUMAVA aanvragen. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden.
Voer je vanuit of met het vastgoed economische activiteiten uit? Dan ben je een onderneming en gelden er mogelijk ook aanvullende voorwaarden.
Veel zorginstellingen zijn ook een onderneming omdat zij economische activiteiten uitvoeren. Maar voldoet de zorginstelling aan de verdere aanvullende voorwaarden, dan mag je wél DUMAVA aanvragen.
Let op! Organisaties die inkomstenbelasting- en vennootschapsbelastingplichtig zijn kunnen geen DUMAVA-subsidie aanvragen.
Om in aanmerking te komen voor DUMAVA moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld:
Kijk voor alle voorwaarden op de DUMAVA-voorwaarden pagina van het RVO.
De DUMAVA-subsidieregeling is niet nieuw, maar in 2025 op een aantal punten wel anders:
Om DUMAVA-subsidie aan te kunnen vragen moet je een aantal zaken voorbereiden. Zo heb je een verduurzamingsadvies en investeringsbegroting nodig. Op de DUMAVA-aanvraagproces pagina van het RVO vind je meer hierover.
De DUMAVA vergoedt, afhankelijk van het project, 20, 30 of 40% van de verduurzamingskosten. Voor een schatting van de subsidiehoogte kun je de rekentool van het RVO gebruiken.
Bron: RVO, SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk