Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Kun je auto van de zaak invorderen van langdurig zieke medewerker?
Stel, een van je medewerkers is al langere tijd ziek. Nu heeft hij een auto van de zaak ter beschikking, ook voor privédoeleinden. Wat geldt als in je autoreglement staat dat de auto na een bepaalde duur van arbeidsongeschiktheid moet worden ingeleverd? Innemen? Compenseren?
Door Laura van Alst, HR-consultant
Een van mijn klanten vroeg me er onlangs naar. Een van haar medewerkers was al enkele weken ziek. Wat moest ze doen als de arbeidsongeschiktheid de drie maanden zou overschrijden? Diens auto van de zaak volgens het autoreglement na drie maanden innemen? Kon dat “zomaar”? De medewerker gebruikte de auto namelijk ook privé. Was ze verplicht tot enige andere vorm van compensatie?
Volgens artikel 7:629 lid 1 BW heeft een zieke medewerker gedurende 104 weken recht op doorbetaling van minimaal 70% van zijn salaris. Wordt daarbij het privégebruik van een auto van de zaak als loon (in natura) aangemerkt? In een uitspraak heeft het hof Den Haag bepaald dat het privégebruik van een auto niet als loon in de zin van artikel 7:629 lid 1 BW kan worden aangemerkt. Dit betekent dat een medewerker bij ziekte in principe geen recht heeft op het gebruik van een auto van de zaak. Ook hoeft een werkgever het “verlies” van de auto van de zaak niet te compenseren met een vergoeding. Maar…
Uit diezelfde uitspraak van het hof Den Haag blijkt, dat het terugvorderen van een auto van de zaak die ook privé wordt gebruikt alleen kan als de werkgever en zijn medewerker dit vooraf contractueel met elkaar overeen zijn gekomen. Lees: er moet in het arbeidscontract of in een auto- of personeelsreglement een bepaling omtrent het inleveren van de auto van de zaak bij langdurige arbeidsongeschiktheid zijn opgenomen. Want ook al stelt het hof stelt dat de auto van de zaak geen loon is, ze merkt de auto en het privégebruik wel aan als secundaire arbeidsvoorwaarde. En arbeidsvoorwaarden mag je als werkgever niet zonder afspraak intrekken.
Is er geen sprake van privégebruik en hebben werkgever en medewerker van te voren afgesproken dat de auto alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, dan mag je de auto wel gewoon terugvorderen.
Rijdt een medewerker per jaar meer dan 500 kilometer privé, dan moet hij bijtelling betalen. Dit is een vorm van inkomstenbelasting ter hoogte van een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Levert een medewerker zijn auto van de zaak in als gevolg van langdurige arbeidsongeschiktheid, dan stopt de bijtelling. De medewerker heeft dan immers geen beschikking meer over de auto. Hiervoor is een aanpassing nodig in de salarisadministratie. Voor het stop kunnen zetten van de bijtelling moet in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dat de medewerker de auto van de zaak bij (langdurige) ziekte inlevert.
Wanneer een medewerker zijn arbeidsovereenkomst voortijdig beëindigt, kan hij worden geconfronteerd met een afkoopsom van het leasecontract van zijn auto van de zaak. Is het echter zo dat de arbeidsovereenkomst afloopt of ligt het initiatief voor beëindiging bij de werkgever, bijvoorbeeld na 104 weken arbeidsongeschiktheid, dan zal de werkgever in het kader van goed werkgeverschap deze afkoopsom voor zijn rekening moeten nemen.
Kort samengevat kan ik je dus vertellen dat je als werkgever een auto van de zaak die ook privé wordt gebruikt mag invorderen. Je hoeft een medewerker daar niet anderszins voor te compenseren. Invorderen mag echter alleen als je dit van te voren samen bent overeengekomen. Leg gemaakte afspraken daarom duidelijk en schriftelijk vast.
Meer weten? Bel of mail me gerust. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Laura van Alst, HR-consultant
T +31 (0)316 740131 E l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk