Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Kun je auto van de zaak invorderen van langdurig zieke medewerker?
Stel, een van je medewerkers is al langere tijd ziek. Nu heeft hij een auto van de zaak ter beschikking, ook voor privédoeleinden. Wat geldt als in je autoreglement staat dat de auto na een bepaalde duur van arbeidsongeschiktheid moet worden ingeleverd? Innemen? Compenseren?
Door Laura van Alst, HR-consultant
Een van mijn klanten vroeg me er onlangs naar. Een van haar medewerkers was al enkele weken ziek. Wat moest ze doen als de arbeidsongeschiktheid de drie maanden zou overschrijden? Diens auto van de zaak volgens het autoreglement na drie maanden innemen? Kon dat “zomaar”? De medewerker gebruikte de auto namelijk ook privé. Was ze verplicht tot enige andere vorm van compensatie?
Volgens artikel 7:629 lid 1 BW heeft een zieke medewerker gedurende 104 weken recht op doorbetaling van minimaal 70% van zijn salaris. Wordt daarbij het privégebruik van een auto van de zaak als loon (in natura) aangemerkt? In een uitspraak heeft het hof Den Haag bepaald dat het privégebruik van een auto niet als loon in de zin van artikel 7:629 lid 1 BW kan worden aangemerkt. Dit betekent dat een medewerker bij ziekte in principe geen recht heeft op het gebruik van een auto van de zaak. Ook hoeft een werkgever het “verlies” van de auto van de zaak niet te compenseren met een vergoeding. Maar…
Uit diezelfde uitspraak van het hof Den Haag blijkt, dat het terugvorderen van een auto van de zaak die ook privé wordt gebruikt alleen kan als de werkgever en zijn medewerker dit vooraf contractueel met elkaar overeen zijn gekomen. Lees: er moet in het arbeidscontract of in een auto- of personeelsreglement een bepaling omtrent het inleveren van de auto van de zaak bij langdurige arbeidsongeschiktheid zijn opgenomen. Want ook al stelt het hof stelt dat de auto van de zaak geen loon is, ze merkt de auto en het privégebruik wel aan als secundaire arbeidsvoorwaarde. En arbeidsvoorwaarden mag je als werkgever niet zonder afspraak intrekken.
Is er geen sprake van privégebruik en hebben werkgever en medewerker van te voren afgesproken dat de auto alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, dan mag je de auto wel gewoon terugvorderen.
Rijdt een medewerker per jaar meer dan 500 kilometer privé, dan moet hij bijtelling betalen. Dit is een vorm van inkomstenbelasting ter hoogte van een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Levert een medewerker zijn auto van de zaak in als gevolg van langdurige arbeidsongeschiktheid, dan stopt de bijtelling. De medewerker heeft dan immers geen beschikking meer over de auto. Hiervoor is een aanpassing nodig in de salarisadministratie. Voor het stop kunnen zetten van de bijtelling moet in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dat de medewerker de auto van de zaak bij (langdurige) ziekte inlevert.
Wanneer een medewerker zijn arbeidsovereenkomst voortijdig beëindigt, kan hij worden geconfronteerd met een afkoopsom van het leasecontract van zijn auto van de zaak. Is het echter zo dat de arbeidsovereenkomst afloopt of ligt het initiatief voor beëindiging bij de werkgever, bijvoorbeeld na 104 weken arbeidsongeschiktheid, dan zal de werkgever in het kader van goed werkgeverschap deze afkoopsom voor zijn rekening moeten nemen.
Kort samengevat kan ik je dus vertellen dat je als werkgever een auto van de zaak die ook privé wordt gebruikt mag invorderen. Je hoeft een medewerker daar niet anderszins voor te compenseren. Invorderen mag echter alleen als je dit van te voren samen bent overeengekomen. Leg gemaakte afspraken daarom duidelijk en schriftelijk vast.
Meer weten? Bel of mail me gerust. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Laura van Alst, HR-consultant
T +31 (0)316 740131 E l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk