Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Kortingen, annuleringen en oninbare vorderingen: de gevolgen voor de btw
Als ondernemer is de kans groot dat u geraakt wordt door de corona crisis en te maken krijgt met klanten die hun financiële verplichten niet na kunnen komen. De annuleringen, kortingen en oninbare vorderingen die hieruit voort komen hebben ook gevolgen voor de btw.
Wanneer prestaties niet door kunnen gaan en u als btw-ondernemer bedragen aan uw klanten terugstort, dan heeft dit gevolgen voor de btw. We onderscheiden drie mogelijkheden:
Hieronder leest u wat de gevolgen voor de btw zijn.
Betaalt u de volledige vergoeding aan uw klant terug, dan is de btw niet langer verschuldigd. Mocht de btw al bij de Belastingdienst zijn afgedragen, dan kunt u deze terugvragen onder de volgende voorwaarden:
Voor het deel van de vergoeding die u aan uw klant terugstort, gelden dezelfde gevolgen en voorwaarden als wanneer u de gehele vergoeding terugstort (zoals hierboven staat beschreven). Voor het deel van de vergoeding dat betaald blijft, geldt dat daar geen btw over verschuldigd is als er sprake is van een schadevergoeding. Dit lichten we even toe: uit rechtspraak blijkt dat als een vergoeding deels betaald is, maar de prestatie niet doorgaat, zodat de ondernemer schade lijdt, dit een aanwijzing is dat het om een schadevergoeding gaat. In dat geval bent u geen btw verschuldigd en kan de btw die eventueel al afgedragen is, teruggevraagd worden in de btw-aangifte over het tijdvak waarin de annulering plaatsvindt.
Gaat het echter niet om een schadevergoeding, dan bent u btw verschuldigd over de ontvangen vergoeding. Uit rechtspraak blijkt dat de situatie waarin het gehele bedrag betaald is en de klant niet op komt dagen, u als btw-ondernemer een prestatie verricht en geen schade lijdt. Dan bent u dus wél btw verschuldigd over de vergoeding.
Let op: het is lastig om te bepalen of er wel of geen sprake is van een schadevergoeding. De rechtspraak, zoals hierboven beschreven, is zeer op de betreffende zaken toegespitst. Twijfelt u? Stem uw keuze dan altijd met ons of de Belastingdienst af.
Voor zover de vergoeding als schadevergoeding is aan te merken, bent u geen btw verschuldigd. Ook hierbij is het raadzaam om met ons of de Belastingdienst te overleggen. Zo voorkomt u discussies achteraf.
Verleent u een korting aan uw klanten, dan hoeft u over het kortingsbedrag geen btw af te dragen. Is de korting vooraf verleend, en staat deze dus op de verkoopfactuur? Dan wordt het juiste btw-bedrag in één keer berekend en in de btw-aangifte aangegeven.
Verleent u de korting achteraf (bijvoorbeeld een korting voor het betalen van een factuur binnen een bepaalde termijn)? Dan moet u een creditfactuur uitreiken. De btw op de korting vraagt u terug in de btw-aangifte van het tijdvak waarin de creditfactuur is uitgegeven.
Staat een verkoopfactuur één jaar na het opeisbaar zijn van de vergoeding nog open? Dan wordt deze als oninbaar aangemerkt. De btw moet u in dit geval terugvragen in de btw-aangifte van het tijdvak waarin de eenjaarstermijn verstreken is. In sommige gevallen is al eerder duidelijk dat de factuur niet betaald zal worden, bijvoorbeeld bij faillissement van uw klant, dan kunt u de btw eerder terugvragen. Geef in de btw-aangifte een negatieve omzet en een negatief btw-bedrag aan bij vraag 1a/1b van uw btw-aangifte.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk