Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Inefficiëntie geeft veerkracht
In maart 2020 liep de zorg in Nederland tegen een levensgroot probleem aan. Het coronavirus had een reuzenvoet op Nederlandse bodem gezet en de ziekenhuizen liepen vol. Het aantal ziekenhuizenbedden was simpelweg te klein en kon niet snel worden opgeschaald. Coronapatiënten werden over de grens in Duitse ziekenhuizen geplaatst, waar wel voldoende capaciteit was. Duitse ziekenhuizen hebben namelijk 30 IC-bedden op 100.000 inwoners, Nederland plaatst daar 6,5 IC-bedden per 100.000 inwoners tegenover.
De efficiënt ingerichte Nederlandse zorg kon de onverwachte virusgolf niet aan. In het ‘zuunige’ Zeeland zouden ze zeggen: ‘geen bed teveel hoor’! Economen hebben ons immers voorgerekend dat efficiëntie de weg vooruit is. Verspilling en daarmee extra maatschappelijke kosten moeten te allen tijde worden voorkomen. Dat heeft echter ook een prijs: het gaat ten koste van regelruimte. Je haalt de vangrails van de maatschappelijke dienstverlening van de weg. Zeker in een wereld vol onzekerheden.
In eigen huis omarmen we een stukje inefficiëntie. Elk jaar dat we onze auto niet in de prak rijden, ons huis niet affakkelt en dat we gezond van lijf en leden blijven kunnen we onszelf afvragen of we geen geld over de balk hebben gesmeten aan allerlei zinloze verzekeringsproducten. We zouden kunnen denken dat we meer geld hadden overgehouden voor leuke en nuttige zaken wanneer we onszelf niet verzekeren. Niets is minder waar. We nemen allemaal de kosten voor die verzekeringen voor lief. Het geeft ons namelijk een zekere robuustheid en veerkracht voor als zich een onverwacht risico aandient.
Moeten we in de publieke sector ook niet een stukje inefficiëntie organiseren? We maken onszelf een stuk robuuster voor onverwachte gebeurtenissen. We staan dan paraat als zaken anders lopen dan verwacht. Of het nu gaat om het aantal IC-bedden, het voorkomen van wachtlijsten, het aantal opvangplekken voor asielzoekers, etc. We deinen beter mee op de onvoorspelbare golven van de maatschappij. We zijn veerkrachtiger. Een ander voordeel: de overheid kan leveren op het moment dat de maatschappij dat van haar vraagt. Dat geeft vertrouwen. Er is echter wel een prijs: we moeten bereid zijn om te investeren in inefficiëntie.
Kom op 28 september 2023 naar de Public Class over veerkracht van het Stolwijk Kennisnetwerk. Meld je dan hier aan! Deelname is gratis.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk