Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Iedere organisatie verdient een actief verzuimbeleid
Besteed als werkgever aandacht aan een goed verzuimbeleid en bespaar! Iedere (onnodige) verzuimdag kost u tweehonderdvijftig euro. En dat is zonde, toch?
Een goed verzuimbeleid wordt opgebouwd uit drie elementen. Kijk maar eens met ons mee:
Preventief werken helpt verzuim voorkomen. Laat een medewerker met de eerste tekenen van medische of psychische klachten direct contact opnemen met een deskundige bij de arbodienst. Of neem zelf contact op en spreek uw zorg uit. U doet er goed aan uw medewerkers goed te informeren over wat de arbodienst voor hen kan betekenen. U bent er immers niet voor niets bij aangesloten.
Als het dan toch zover komt dat verzuim onvermijdelijk blijkt, is het belangrijk dat u de begeleiding ervan op orde heeft. Dit begint met een helder en doordacht opgezet verzuimbeleid. Zorg in ieder geval voor:
• een actueel verzuimprotocol, gericht op uw organisatie • een actuele Risico Inventarisatie & Evaluatie (zichtbaar voor uw medewerker) • de mogelijkheid van deelname aan een Periodiek Medisch Onderzoek • heldere arbeidsvoorwaarden, gericht op uw organisatie. • een goede verzuimregistratie. Aan de hand hiervan wordt de orde van grootte van verzuim in uw organisatie inzichtelijk
De professionele begeleiding van re-integratie (denk aan de Wet Verbetering Poortwachter) is van enorm belang voor uw organisatie. Net als bij voorgaande twee elementen bent u als werkgever verplicht zich op dit vlak te laten ondersteunen door een arbodienst. U wilt ook niet anders, want met een gedegen risicobeheersing kunt u veel schade voorkomen.
Niet alles op het gebied van uw verzuimbeleid hoeft u aan een arbodienst uit te besteden. Desgewenst kunt u bijvoorbeeld zelf de controle van zieke medewerkers uitvoeren. Is er echter sprake van een relatief hoog ziekteverzuim, hoge verzuimfrequentie of gecompliceerd verzuim? Dan is het waardevol om extra diensten af te nemen van uw arbodienst. Dit kan gaan over de aanpak van re-integratie, inrichting van de werkplek, advisering bij vervangende werkzaamheden of bij een conflict situatie.
Actueel
Hoeveel mag je belastingvrij schenken in 2025?
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
De belangrijkste loon- en HR-wijzigingen van 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk