Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Iedere organisatie verdient een actief verzuimbeleid
Besteed als werkgever aandacht aan een goed verzuimbeleid en bespaar! Iedere (onnodige) verzuimdag kost u tweehonderdvijftig euro. En dat is zonde, toch?
Een goed verzuimbeleid wordt opgebouwd uit drie elementen. Kijk maar eens met ons mee:
Preventief werken helpt verzuim voorkomen. Laat een medewerker met de eerste tekenen van medische of psychische klachten direct contact opnemen met een deskundige bij de arbodienst. Of neem zelf contact op en spreek uw zorg uit. U doet er goed aan uw medewerkers goed te informeren over wat de arbodienst voor hen kan betekenen. U bent er immers niet voor niets bij aangesloten.
Als het dan toch zover komt dat verzuim onvermijdelijk blijkt, is het belangrijk dat u de begeleiding ervan op orde heeft. Dit begint met een helder en doordacht opgezet verzuimbeleid. Zorg in ieder geval voor:
• een actueel verzuimprotocol, gericht op uw organisatie • een actuele Risico Inventarisatie & Evaluatie (zichtbaar voor uw medewerker) • de mogelijkheid van deelname aan een Periodiek Medisch Onderzoek • heldere arbeidsvoorwaarden, gericht op uw organisatie. • een goede verzuimregistratie. Aan de hand hiervan wordt de orde van grootte van verzuim in uw organisatie inzichtelijk
De professionele begeleiding van re-integratie (denk aan de Wet Verbetering Poortwachter) is van enorm belang voor uw organisatie. Net als bij voorgaande twee elementen bent u als werkgever verplicht zich op dit vlak te laten ondersteunen door een arbodienst. U wilt ook niet anders, want met een gedegen risicobeheersing kunt u veel schade voorkomen.
Niet alles op het gebied van uw verzuimbeleid hoeft u aan een arbodienst uit te besteden. Desgewenst kunt u bijvoorbeeld zelf de controle van zieke medewerkers uitvoeren. Is er echter sprake van een relatief hoog ziekteverzuim, hoge verzuimfrequentie of gecompliceerd verzuim? Dan is het waardevol om extra diensten af te nemen van uw arbodienst. Dit kan gaan over de aanpak van re-integratie, inrichting van de werkplek, advisering bij vervangende werkzaamheden of bij een conflict situatie.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk