Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe voer ik een goed sollicitatiegesprek?
Sollicitatiegesprekken voeren. Veel werkgevers of managers doen het er “gewoon even bij”. De gesprekken worden vaak op gevoel gedaan. Meestal gaat dat goed, maar zeker niet altijd. Dat kost op den duur tijd én geld. Hieronder vind je een drietal interessante tips voor het voeren van een effectief en verhelderend sollicitatiegesprek.
Om de kandidaat te “laten landen” is het prettig om hem te laten wennen aan de omgeving en hem niet direct te bestoken met een heel vragenvuur.
Vertel daarom eerst wat over jezelf. Wat je vertelt is aan jou. Maar, wil je de persoonlijke kant van de kandidaat leren kennen, dan is het passend om naast een zakelijke (eigen) introductie – ook wat persoonlijks te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan je gezinssituatie of je passie voor een bepaalde hobby.
Vervolgens kun je meer over de organisatie vertellen: hoe is deze ontstaan, hoeveel medewerkers zijn er in dienst, de missie en de bedrijfscultuur.
Vervolgens is het woord aan de kandidaat. Een mooie openingszin kan hierin zijn: Wil je wat meer over jezelf vertellen? Daarbij is het goed om te checken of diploma’s zijn behaald, of periodes aansluiten en waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Daar waar je meer over wilt weten, vraag je door.
Ter afsluiting kun je de kandidaat in de gelegenheid stellen om nog iets te vragen.
Ik ben voorstander van het stellen van open vragen. Deze beginnen meestal met wie, wat, waarom en hoe. ‘Waarom heb je gesolliciteerd op deze vacature?’ of: ‘hoe heb je je studie beleefd’. Het is vooral belangrijk om open vragen te stellen over ervaringen uit het verleden. Die bieden in dit geval namelijk wél garanties voor de toekomst.
Mijn ervaring is dat het goed werkt om vragen te stellen volgens de STAR methodiek. De STAR-methode is een gestructureerde manier om vragen te stellen tijdens een sollicitatieprocedure. STAR staat voor situatie, taak, aanpak en resultaat. Het komt erop neer dat er over feitelijk gedrag gepraat wordt. Deze vragen kun je goed van tevoren voorbereiden.
Een voorbeeld: Noem eens een situatie waaruit blijkt dat je goed kunt analyseren (samenwerken / leiding kunt geven / enzovoort)? Wat was hierin jouw taak? En jouw aanpak? En wat was het resultaat?
Ben je klaar met het gesprek? Heb je alles besproken wat er besproken moet worden? Dan is het goed om afspraken te maken over ‘hoe nu verder’. Het is voor de kandidaat belangrijk om te weten hoe de vervolgprocedure eruit ziet én wanneer de kandidaat meer hoort. Maak deze afspraken ook waar, een kandidaat wacht echt op je reactie.
Als er een gesprek is gevoerd is het belangrijk dat je weer persoonlijk contact zoekt met de kandidaat, ook als deze wordt afgewezen. Veelal het minst leuke werk, maar wel heel belangrijk. De kandidaat heeft hier recht op en het zegt iets over hoe je binnen jouw bedrijf met mensen omgaat.
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk