Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe voer ik een goed sollicitatiegesprek?
Sollicitatiegesprekken voeren. Veel werkgevers of managers doen het er “gewoon even bij”. De gesprekken worden vaak op gevoel gedaan. Meestal gaat dat goed, maar zeker niet altijd. Dat kost op den duur tijd én geld. Hieronder vind je een drietal interessante tips voor het voeren van een effectief en verhelderend sollicitatiegesprek.
Om de kandidaat te “laten landen” is het prettig om hem te laten wennen aan de omgeving en hem niet direct te bestoken met een heel vragenvuur.
Vertel daarom eerst wat over jezelf. Wat je vertelt is aan jou. Maar, wil je de persoonlijke kant van de kandidaat leren kennen, dan is het passend om naast een zakelijke (eigen) introductie – ook wat persoonlijks te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan je gezinssituatie of je passie voor een bepaalde hobby.
Vervolgens kun je meer over de organisatie vertellen: hoe is deze ontstaan, hoeveel medewerkers zijn er in dienst, de missie en de bedrijfscultuur.
Vervolgens is het woord aan de kandidaat. Een mooie openingszin kan hierin zijn: Wil je wat meer over jezelf vertellen? Daarbij is het goed om te checken of diploma’s zijn behaald, of periodes aansluiten en waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Daar waar je meer over wilt weten, vraag je door.
Ter afsluiting kun je de kandidaat in de gelegenheid stellen om nog iets te vragen.
Ik ben voorstander van het stellen van open vragen. Deze beginnen meestal met wie, wat, waarom en hoe. ‘Waarom heb je gesolliciteerd op deze vacature?’ of: ‘hoe heb je je studie beleefd’. Het is vooral belangrijk om open vragen te stellen over ervaringen uit het verleden. Die bieden in dit geval namelijk wél garanties voor de toekomst.
Mijn ervaring is dat het goed werkt om vragen te stellen volgens de STAR methodiek. De STAR-methode is een gestructureerde manier om vragen te stellen tijdens een sollicitatieprocedure. STAR staat voor situatie, taak, aanpak en resultaat. Het komt erop neer dat er over feitelijk gedrag gepraat wordt. Deze vragen kun je goed van tevoren voorbereiden.
Een voorbeeld: Noem eens een situatie waaruit blijkt dat je goed kunt analyseren (samenwerken / leiding kunt geven / enzovoort)? Wat was hierin jouw taak? En jouw aanpak? En wat was het resultaat?
Ben je klaar met het gesprek? Heb je alles besproken wat er besproken moet worden? Dan is het goed om afspraken te maken over ‘hoe nu verder’. Het is voor de kandidaat belangrijk om te weten hoe de vervolgprocedure eruit ziet én wanneer de kandidaat meer hoort. Maak deze afspraken ook waar, een kandidaat wacht echt op je reactie.
Als er een gesprek is gevoerd is het belangrijk dat je weer persoonlijk contact zoekt met de kandidaat, ook als deze wordt afgewezen. Veelal het minst leuke werk, maar wel heel belangrijk. De kandidaat heeft hier recht op en het zegt iets over hoe je binnen jouw bedrijf met mensen omgaat.
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk