Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe begeleid je een medewerker met burn-out weer aan het werk?
Een op de acht medewerkers heeft last van burn-out klachten. Het ziekteverzuim varieert van een paar weken tot meer dan een jaar. De kosten voor het bedrijf zijn hoog, minimaal 160 euro per dag. Daarnaast neemt de drempel voor werkhervatting toe naarmate de medewerker langer ziek is. De angst voor wat hem of haar te wachten staat neemt toe. Al met al blijkt het helemaal niet zo makkelijk om de signalen van (aankomende) burn-out te herkennen en er vervolgens adequaat op in te spelen.
Een voorbeeld. Een medewerker meldt zich huilend bij de huisarts na een reprimande van zijn leidinggevende. Het is hem net te veel geworden. De huisarts constateert burn-out en adviseert de medewerker zich ziek te melden en even afstand te nemen van het werk. Zijn leidinggevende vindt hem niet echt ziek, schakelt de bedrijfsarts in met de suggestie dat de medewerker toch wel weer binnen een paar dagen moet terugkeren. De medewerker hoort dit, krijgt paniekaanvallen en meldt zich na een korte terugkeer opnieuw ziek.
Naast dit voorbeeld van te veel druk uitoefenen zijn andere valkuilen onder meer: te weinig aandacht en begrip voor de medewerker, falende communicatie, eigen gekrenktheid van de leidinggevende en het ontbreken van verwachtingsmanagement.
Vitacon Luteijn kan zowel aan werkgeverszijde als aan werknemerszijde begeleiden om ervoor te zorgen dat de medewerker succesvol terugkeert naar het werk. Als u belangstelling heeft voor een vrijblijvend gesprek hierover, neem dan contact op met Lara Coeterier, psycholoog NIP bij Vitacon Luteijn.
Actueel
Workation: slim idee of recept voor gedoe? Wat jij als werkgever echt moet weten
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Te oud om te leren? Zo ondersteun je de ontwikkeling van oudere medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk