Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe begeleid je een medewerker met burn-out weer aan het werk?
Een op de acht medewerkers heeft last van burn-out klachten. Het ziekteverzuim varieert van een paar weken tot meer dan een jaar. De kosten voor het bedrijf zijn hoog, minimaal 160 euro per dag. Daarnaast neemt de drempel voor werkhervatting toe naarmate de medewerker langer ziek is. De angst voor wat hem of haar te wachten staat neemt toe. Al met al blijkt het helemaal niet zo makkelijk om de signalen van (aankomende) burn-out te herkennen en er vervolgens adequaat op in te spelen.
Een voorbeeld. Een medewerker meldt zich huilend bij de huisarts na een reprimande van zijn leidinggevende. Het is hem net te veel geworden. De huisarts constateert burn-out en adviseert de medewerker zich ziek te melden en even afstand te nemen van het werk. Zijn leidinggevende vindt hem niet echt ziek, schakelt de bedrijfsarts in met de suggestie dat de medewerker toch wel weer binnen een paar dagen moet terugkeren. De medewerker hoort dit, krijgt paniekaanvallen en meldt zich na een korte terugkeer opnieuw ziek.
Naast dit voorbeeld van te veel druk uitoefenen zijn andere valkuilen onder meer: te weinig aandacht en begrip voor de medewerker, falende communicatie, eigen gekrenktheid van de leidinggevende en het ontbreken van verwachtingsmanagement.
Vitacon Luteijn kan zowel aan werkgeverszijde als aan werknemerszijde begeleiden om ervoor te zorgen dat de medewerker succesvol terugkeert naar het werk. Als u belangstelling heeft voor een vrijblijvend gesprek hierover, neem dan contact op met Lara Coeterier, psycholoog NIP bij Vitacon Luteijn.
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk