Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe begeleid je een medewerker met burn-out weer aan het werk?
Een op de acht medewerkers heeft last van burn-out klachten. Het ziekteverzuim varieert van een paar weken tot meer dan een jaar. De kosten voor het bedrijf zijn hoog, minimaal 160 euro per dag. Daarnaast neemt de drempel voor werkhervatting toe naarmate de medewerker langer ziek is. De angst voor wat hem of haar te wachten staat neemt toe. Al met al blijkt het helemaal niet zo makkelijk om de signalen van (aankomende) burn-out te herkennen en er vervolgens adequaat op in te spelen.
Een voorbeeld. Een medewerker meldt zich huilend bij de huisarts na een reprimande van zijn leidinggevende. Het is hem net te veel geworden. De huisarts constateert burn-out en adviseert de medewerker zich ziek te melden en even afstand te nemen van het werk. Zijn leidinggevende vindt hem niet echt ziek, schakelt de bedrijfsarts in met de suggestie dat de medewerker toch wel weer binnen een paar dagen moet terugkeren. De medewerker hoort dit, krijgt paniekaanvallen en meldt zich na een korte terugkeer opnieuw ziek.
Naast dit voorbeeld van te veel druk uitoefenen zijn andere valkuilen onder meer: te weinig aandacht en begrip voor de medewerker, falende communicatie, eigen gekrenktheid van de leidinggevende en het ontbreken van verwachtingsmanagement.
Vitacon Luteijn kan zowel aan werkgeverszijde als aan werknemerszijde begeleiden om ervoor te zorgen dat de medewerker succesvol terugkeert naar het werk. Als u belangstelling heeft voor een vrijblijvend gesprek hierover, neem dan contact op met Lara Coeterier, psycholoog NIP bij Vitacon Luteijn.
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk