Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Het einde van het nulurencontract
Begin april heeft minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een kamerbrief bekend gemaakt welke plannen zij heeft voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Zo wil het kabinet onder andere de verschillen tussen vaste en flexibele contracten verkleinen, zodat werknemers meer zekerheid krijgen over hun inkomen en rooster.
Door Laura van Alst, HR-consultant
Naar aanleiding van de kamerbrief vroegen meerdere klanten aan mij of het nulurencontract nog steeds mogelijk is. Bijvoorbeeld wanneer een werkgever zichzelf wil laten vervangen tijdens vakanties of extra handen nodig heeft als het wat drukker is. In deze blog vertel ik meer over de plannen van het kabinet en wat dit betekent voor oproepcontracten.
Het kabinet wil de verschillen tussen vaste en flexibele contracten verkleinen en werknemers meer zekerheid bieden over hun inkomen en rooster. Oproepkrachten ervaren vaak onzekerheid over hun werkduur en inkomsten. Om deze reden zullen oproepcontracten zoals we ze kennen verdwijnen.
Oproepcontracten worden vervangen door een basiscontract waarin een minimum aantal uren (niet zijnde nul uren) is opgenomen waarvoor werkgevers werknemers moeten inroosteren (garantie-uren). Werknemers moeten daarnaast beschikbaar zijn voor maximaal 30% extra uren (beschikbaarheids-uren). Dit voorkomt dat werkgevers grote beschikbaarheid van een werknemer vereisen bij het aanbieden van een relatief kleine arbeidsomvang. Werkgevers dienen duidelijkheid te geven over de tijdstippen waarop die extra uren kunnen vallen. Een werknemer mag een oproep buiten de vooraf bepaalde en beschikbare uren weigeren.
Voorbeeld
Een werknemer heeft een basiscontract voor 20 uur per week. Naast deze 20 uur per week, moet werknemer 6 uur per week (30% van 20 uur per week) beschikbaar zijn voor het maken van extra uren.
Studenten en scholieren waarderen de flexibiliteit van oproepcontracten. Met een oproepcontract kunnen zij het werk goed combineren met hun opleiding of studie waardoor zij bijvoorbeeld in tentamenweken minder kunnen werken en in schoolvakanties juist meer. Het kabinet is daarom niet van plan om het oproepcontract voor studenten en scholieren met een bijbaan te verbieden. Naar verwachting blijft het dus mogelijk om met deze groep werknemers een nuluren- of min-maxcontract te blijven sluiten.
De voorstellen worden in het voorjaar van 2024 aan de Tweede Kamer aangeboden. Het is op dit moment nog onduidelijk of en op welke manier het voorstel voor een verbod op een nulurencontract wordt ingevoerd. Ook is het nog onbekend wat de ingangsdatum van deze maatregel wordt. Tot die tijd blijft het mogelijk om oproepcontracten af te sluiten.
Als werkgever is het wel verstandig om alvast te inventariseren welke contractvormen er op dit moment binnen jouw organisatie zijn en wat deze plannen voor jouw organisatie kunnen betekenen.
In de afgelopen jaren heeft de overheid al diverse maatregelen doorgevoerd om oproepkrachten meer zekerheid te geven over hun werk en inkomen, bijvoorbeeld door middel van de Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden. Hierin is onder meer bepaald dat een werkgever moet aangeven op welke dagen en tussen welke tijden een werknemer opgeroepen kan worden om te werken.
Heb je vragen over de plannen van het kabinet? Of wil je weten of jouw oproepcontracten op dit moment aan de huidige wetgeving voldoen? Mijn collega’s en ik helpen je graag. Bel of mail me gerust.
Laura van Alst, HR-consultant
T +31 316 740131
E l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Einde handhavingsmoratorium Wet DBA per 1 januari 2025
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017. Op 6 juni […]
Nu de invoering van de nieuwe Wet werkelijk rendement box 3 vertraging heeft, loopt de overheid in 2027 belastinginkomsten mis. Ter compensatie wil het kabinet twee belangrijke aanpassingen doorvoeren in de huidige wet- en regelgeving: verhoging van het forfait voor overige bezittingen en verlaging van het heffingvrij vermogen. Compensatiemaatregelen Deze maatregelen zouden moeten gelden totdat […]
De Eerste Kamer heeft het pakket Belastingplannen 2025 aangenomen. Eerder stemde ook de Tweede Kamer al in. We hebben een aantal belangrijke en opvallende belastingwijzigingen in 2025 en komende jaren voor je op een rij gezet en toegelicht. Belastingwijzigingen in 2025 Belastingwijzigingen in 2025 en 2026 Belastingwijzigingen in 2025 en 2027 Belastingwijzigingen in 2026 Belastingwijzigingen […]
Het gaat het kabinet toch niet lukken om vanaf 2027 een nieuw box 3-stelsel in te voeren. Het nieuwe doel is om per 2028 het stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement in te laten gaan. Het kabinet presenteerde in het voorjaar van 2022 de eerste contouren van een nieuw stelsel voor box […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk