Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw organisatie al een preventiemedewerker?
Een preventiemedewerker, elke organisatie moet er minstens één hebben en dat mag geen externe partij zijn. Wat voor taken en verantwoordelijkheden heeft een preventiemedewerker?
Elke organisatie is verplicht tenminste één medewerker aan te wijzen als preventiemedewerker. Dit moet iemand van binnen de eigen organisatie zijn. Voor organisaties tot en met 25 medewerkers geldt dat de werkgever zelf deze taak op zich mag nemen, voor grotere organisaties moet de taak in handen liggen van een andere medewerker.
De precieze inhoud van de taken van een preventiemedewerker is afhankelijk van onder andere de grootte, structuur en omstandigheden van een organisatie. Wel zijn er tenminste deze drie wettelijke taken (artikel 13 van de Arbowet, lid 7):
De preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit doet hij door te helpen met het opstellen van een overzicht van alle risico’s voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van medewerkers binnen de organisatie. Dit resulteert in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De werkgever krijgt hiermee snel inzicht in welke verbeteringen er op welk vlak nodig of gewenst zijn.
De preventiemedewerker helpt bij het opstellen van een plan van aanpak, waarin staat welke maatregelen er nodig zijn voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid en hoe deze kunnen worden ingevoerd. Hierbij werkt de preventiemedewerker nauw samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners, maar ook met de OR/personeelsvertegenwoordiging.
De preventiemedewerker is afkomstig van de werkvloer. Vanuit die rol en ervaring kan hij actief bijdragen aan het tot een minimum beperken van de kans op gezondheidsklachten en ongevallen op het werk, bijvoorbeeld door geluidsoverlast, gevaarlijke stoffen of zware lichamelijke belasting. De preventiemedewerker vervult een brugfunctie tussen de werkgever en de medewerkers en let erop dat er voldoende oog is voor (in de RI&E beschreven) risico’s. Concrete taken kunnen zijn het meewerken aan heldere voorlichting en duidelijke werkinstructies voor correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools.
Naast de drie wettelijke taken, kun je ervoor kiezen het pakket van de preventiemedewerker uit te breiden met taken zoals:
Hulp nodig bij het inrichten van het takenpakket van een preventiemedewerker? Meer weten over de RI&E? Arbodeskundig advies inwinnen? Bel of mail ons, we helpen je graag.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk