Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw organisatie al een preventiemedewerker?
Een preventiemedewerker, elke organisatie moet er minstens één hebben en dat mag geen externe partij zijn. Wat voor taken en verantwoordelijkheden heeft een preventiemedewerker?
Elke organisatie is verplicht tenminste één medewerker aan te wijzen als preventiemedewerker. Dit moet iemand van binnen de eigen organisatie zijn. Voor organisaties tot en met 25 medewerkers geldt dat de werkgever zelf deze taak op zich mag nemen, voor grotere organisaties moet de taak in handen liggen van een andere medewerker.
De precieze inhoud van de taken van een preventiemedewerker is afhankelijk van onder andere de grootte, structuur en omstandigheden van een organisatie. Wel zijn er tenminste deze drie wettelijke taken (artikel 13 van de Arbowet, lid 7):
De preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit doet hij door te helpen met het opstellen van een overzicht van alle risico’s voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van medewerkers binnen de organisatie. Dit resulteert in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De werkgever krijgt hiermee snel inzicht in welke verbeteringen er op welk vlak nodig of gewenst zijn.
De preventiemedewerker helpt bij het opstellen van een plan van aanpak, waarin staat welke maatregelen er nodig zijn voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid en hoe deze kunnen worden ingevoerd. Hierbij werkt de preventiemedewerker nauw samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners, maar ook met de OR/personeelsvertegenwoordiging.
De preventiemedewerker is afkomstig van de werkvloer. Vanuit die rol en ervaring kan hij actief bijdragen aan het tot een minimum beperken van de kans op gezondheidsklachten en ongevallen op het werk, bijvoorbeeld door geluidsoverlast, gevaarlijke stoffen of zware lichamelijke belasting. De preventiemedewerker vervult een brugfunctie tussen de werkgever en de medewerkers en let erop dat er voldoende oog is voor (in de RI&E beschreven) risico’s. Concrete taken kunnen zijn het meewerken aan heldere voorlichting en duidelijke werkinstructies voor correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools.
Naast de drie wettelijke taken, kun je ervoor kiezen het pakket van de preventiemedewerker uit te breiden met taken zoals:
Hulp nodig bij het inrichten van het takenpakket van een preventiemedewerker? Meer weten over de RI&E? Arbodeskundig advies inwinnen? Bel of mail ons, we helpen je graag.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Stolwijk Kelderman aangesloten bij MSI Global Alliance
Ook gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding voor dga?
Zo voorkom je belastingrente voor aanslagen 2024
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
Waar begin ik? Die vraag krijgen we met regelmaat van ondernemers die weten dat ze een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moeten hebben, maar niet goed weten hoe ze dit praktisch aanpakken. Sommigen zien het als een verplichte checklist waar ze vooral “aan moeten voldoen.” Anderen zien het belang wel, maar weten niet hoe ze zorgen […]
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment. Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat […]
Wat zijn sleutelposities in jouw organisatie? ‘Sales’ en ‘productie’ zijn veelgehoorde werkgeversantwoorden op die vraag. Maar dan doe je volgens Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies bij Vitacon Luteijn, een hele belangrijke groep tekort: de salarisprofessionals. Want denk je even in, wat gebeurt er als lonen niet goed worden verwerkt en wet- en regelgeving niet […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk