Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Goede voornemens, iedereen maakt ze rond de jaarwisseling. Nog even veel eten met kerst en dan per 1 januari afvallen, meer sporten en stoppen met roken. Ook ondernemers hebben vaak mooie voornemens; “volgend jaar gaan we dit en dat anders doen”, “tussenrekening gaan we nu ook bijhouden” of “we gaan lijstjes maken”. Herkenbaar? Hoeveel lijstjes zou u maken? Wat had u tijdens de kerstdagen voorgenomen om te veranderen?
Inmiddels is het eind januari en die goede voornemens lijken (ver) verleden tijd. “Ja dat taartje was van mijn kamergenoot, die kon ik toch niet weigeren”. “Het is druk, dat lijstje komt nog wel”.
Veel goede voornemens zijn voortgekomen uit het feit dat we ons of iets vergelijken met een norm. Hij is dunner dan ik, dus moet ik afvallen. Maar bij het goede voornemen “de administratie beter op orde krijgen” heb je dit vaak niet. Die administratieve chaos stoort (bij een geschil met de leverancier kun je de inkoopfactuur niet meer vinden), kost tijd (ik kan het niet terugvinden, veel geblader, veel gezoek), kost geld (zeurende accountant dat facturen ontbreken, niet consequent is geboekt).
Direct aanpakken dus! Nu! Meteen!
Leg alles even opzij en maak tijd voor orde. Heeft u bijvoorbeeld al een automatische ABN of Rabo- bankkoppeling in uw online boekhoudpakket? Dit bespaart u tot 70% tijd. Geen grootboek meer aangeven, de btw wordt automatisch verwerkt. Maak uw boekhoudpakket slimmer, zodat hij voortaan andere boekingen ook herkent én automatisch verwerkt. En natuurlijk regelt u die btw aangifte via het systeem. Voorbeelden die tijd opleveren!
Scant u uw facturen al en hangt u ze aan de boeking? Of krijgt u ze al digitaal aangeleverd en print u ze? Houdt uw facturen digitaal bij, direct in uw administratie en bespaar tijd en geld.
En wat te bedenken van verkoopfacturen? Kunt u ze versturen per mail? Dat scheelt postzegels, enveloppen en een rit naar de brievenbus. Zorg voor een leesbevestiging bij de mail. Zet een betaallink in de mail naar iDeal. Direct geld. Snel geregeld.
Hoort u nog steeds dat stemmetje in uw hoofd: “Nee, toch nog niet. De accountant komt binnenkort en de voorraadwaarde moet nog bepaald worden. En die tussenrekeningen moeten nog worden uitgezocht”. “Het is druk, dat komt allemaal later wel”…
Zucht, vergeten we die goede voornemens dan echt zo snel? Wilt u uw administratieve processen en rompslomp in 2014 ook op orde? Neem gerust direct contact met ons op, wij helpen u graag.
M. (Martijn) Giezen 0316 – 34 18 48 m.giezen@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk