Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Geld maakt SKN-ers niet gelukkig
Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) ziet thema’s als maatschappelijke betrokkenheid, gelijkwaardigheid en sociaal werkgeverschap als een voorwaarde voor succesvolle groei van de eigen organisatie. Met drie kantoren in Midden-Oost Gelderland groeide SKN de afgelopen jaren hard. Benieuwd naar hoe medewerkers het ervaren om voor onze organisatie te werken, voerden wij een bescheiden onderzoek uit. Eén van de meest interessante conclusies: geld maakt niet gelukkig.
In november 2021 publiceerde het vaktijdschrift Accountancy Vanmorgen een artikel waarin Joost Kelderman opmerkte dat “groei je overkomt en geen doel op zich is.” Daarmee benadrukte hij dat SKN vooral uit eigen kracht wil groeien, zich wil onderscheiden van andere kantoren door vooral de menselijke maat te hanteren. Hij stelt: “Als wij in staat zijn een klant of collega echt verder te helpen, dan is dat op zichzelf al een beloning”. Joost Kelderman geeft aan hiermee te willen zeggen “dat geld verdienen er logischerwijs bijhoort, maar zeker niet de belangrijkste drijfveer is.”
Uit het onderzoek, afgenomen bij 14 SKN collega’s, blijkt ook dat hun waardering van baan en werkgever niet afhankelijk is van financiële prikkels. Natuurlijk wil de gemiddelde SKN-medewerker een marktconform salaris ontvangen. Alle respondenten geven echter aan niet zomaar over te stappen naar een andere organisatie voor de belofte van betere primaire of secundaire arbeidsvoorwaarden. De getrokken conclusie over de drijfveren zegt iets over een gezamenlijk gedragen DNA: wie bij SKN werkt, doet dat blijkbaar vooral vanuit ‘de bedoeling’ en wil vooral waarde toevoegen. Dit sluit aan op de missie van SKN, waarin ‘het duurzame succes van de klant centraal staat’.
“Het hanteren van de menselijke maat binnen SKN is wat medewerkers het meeste waarderen”
Wat draagt voor SKN-medewerkers dan wel bij aan meer werkgeluk? Negen van de veertien geïnterviewden geven aan dat de mate waarin zij eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen het verschil maakt. Zij geven aan zich vrij te voelen om te doen wat volgens hen goed is voor de klant. Elf van de veertien loven het maatwerk in hun groei en ontwikkeling. En ook de betrokkenheid daarbij vanuit de organisatie, door bijvoorbeeld mentoring en coaching . Verder scoren zaken als gelijkwaardigheid, de informele organisatie en het feit dat bij SKN alle deuren voor iedereen open staan hoog. Zo geven negen medewerkers aan dat zij het als positief ervaren dat er naar hen en geluisterd wordt en zij succesvol ideeën kunnen inbrengen. Tot slot is er, getuige de antwoorden, binnen SKN naar tevredenheid aandacht voor werkdruk en bewaking van de balans tussen werken en privé. Kortom: het hanteren van de menselijke maat binnen SKN is wat medewerkers het meeste waarderen.
Met de oververhitte arbeidsmarkt van nu is het een ware uitdaging voor accountantsorganisaties om voldoende young professionals en ervaren talent te blijven aantrekken. Het is dus belangrijk om steeds het antwoord te blijven vinden op de vraag hoe je aantrekkelijk bent als werkgever. Voor SKN spelen daar volgens kantoordirecteur Diana Aalderink verschillende zaken in mee. Ook zij benoemt als eerste hanteren van de menselijke maat, maar geeft ook aan dat SKN “voor veel medewerkers een bijzonder aantrekkelijke omvang heeft. “Aan de ene kant zijn we klein genoeg om persoonlijk betrokken te blijven bij onze klanten en medewerkers. Terwijl we aan de andere kant groot genoeg zijn om specifieke kennis in huis te hebben en ons technologisch te ontwikkelen.” Zeven van de veertien gesproken personen bevestigen op eigen initiatief de conclusie van Diana op dit punt.
Het blijft binnen SKN niet bij de groei van specifieke kennis op het gebied van auditing. De organisatie kenmerkt zich door haar netwerkstructuur, waarin veel verschillende specialisten met elkaar samenwerken. Leren – en dus ook van elkaar leren – krijgt binnen SKN dan ook veel aandacht. Diana: “Medewerkers krijgen vanuit onze SKN Academy verschillende leer- en ontwikkelmogelijkheden aangeboden, onder meer binnen de thema’s kennis, innovatie en relatiebeheer. Wij willen onze mensen helpen zich verder te ontwikkelen in de richting van succes. Voor ieder heeft deze term een eigen definitie en het is aan ons om met hen te achterhalen welke dat is. Vervolgens werken wij er samen naartoe.”
Actueel
CSRD: Ver-van-mijn-bed-show of kans voor de toekomst?
Btw 2023 corrigeren? Doe dit vóór 1 april
Rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vier keer per jaar komen we samen als HR Kenniskring. Een groep van HR-professionals met gedeelde interesse in actuele HR-thema’s. Om nieuwe kennis op te doen maar zeker ook ervaringen uit te wisselen en zo met en van elkaar te leren. De bijeenkomst op 12 maart 2024 stond in het teken van organisatieverandering en de […]
28 maart start onze CSRD Leerkring. In eerste instantie voor bedrijven die per 2025 rapportageplichtig zijn. Maar wist je dat de principes en vereisten van de CSRD ook voor kleinere bedrijven erg relevant zijn? Lees waarom ook jij er vroeg of laat mee te maken krijgt. En ben je (in 2025) controleplichtig? Meld je dan […]
Heb je nog niet alle btw over 2023 op de juiste wijze afgedragen aan de Belastingdienst? Je kunt je btw 2023 corrigeren met een ‘suppletie btw’. Doe dit vóór 1 april 2024, zodat de Belastingdienst je geen rente in rekening brengt. Een suppletie btw dien je in als je in de btw-aangiften 2023 te weinig […]
In 2022 is de Gemeentewet aangepast, met gevolgen voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Hoe nu om te gaan met rechtmatigheid in de controleverklaring? Definitief uitsluitsel daarover volgt na aanpassingen in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden en Besluit begroting en verantwoording. Het ministerie vraagt gemeenten en gemeenschappelijke regelingen om tot nader bericht een rechtmatigheidsverantwoording in […]
De Wet arbeid en zorg (WAZO) omvat verschillende betaalde en onbetaalde verlofregelingen voor medewerkers. Omdat de verschillende verlofregelingen deels verschillende voorwaarden kennen en het daarmee voor jou soms complex kan zijn, organiseerden mijn collega Melanie Wesdorp en ik onlangs de Masterclass WAZO. Met meer informatie over de voorwaarden, maar ook over het verwerken van WAZO-uitkeringen […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk