Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Geen verhoging CO2-heffing voor mkb
De aankomende stijging van de CO2-heffing geldt niet voor het mkb. Alleen grote bedrijven gaan fiks meer betalen voor luchtvervuiling. Het geld dat dit oplevert wordt gebruikt om de tarieven voor het mkb stabiel te houden. Dit biedt kansen om te investeren in duurzame alternatieven, zoals waterstof.
De CO2-heffing is een belangrijk instrument om CO2-uitstoot te verminderen. Normaal zou deze ook voor het mkb stijgen, maar demissionair-minister Jetten van Klimaat en Energie wil de grote vervuilers daarvoor op laten draaien. Door de stabiele CO2-heffing voor mkb’ers kunnen meer bedrijven investeren in verduurzaming. Denk aan duurzame energie, zoals zonne-energie, windenergie of waterstof.
In de voorjaarsnota stelt Jetten ook voor om waterstof onder het lage tarief van de energiebelasting te laten vallen. Zo wil hij het gebruik van onder andere waterstof als schone brandstof stimuleren. Waterstof kan ingezet worden als brandstof, in waterstof-brandstofcellen, waterstof-generatoren en in waterstof-warmtepompen of -boilers.
Voor nu gaan alleen de grote vervuilers betalen, maar de CO2-uitstoot moet uiteindelijk wel omlaag. De druk om te verduurzamen zal in de toekomst blijven toenemen. Door nu te investeren in verduurzaming ben je beter voorbereid op toekomstige aanscherpingen van het klimaatbeleid.
Wie nu wil investeren in verduurzaming van zijn bedrijf, kan gebruikmaken van subsidies. Dit zijn de bekendste beschikbare subsidies:
Subsidie voor onder andere isolatie, warmtepompen, biomassaketels en energiebesparende maatregelen. Zonnepanelen vallen vanaf 2024 onder de EIA. Lees meer over ISDE op de ISDE-pagina van RVO.
Fiscaal aantrekkelijk kunnen investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische voertuigen, afvalverwerking, waterbesparing en duurzame verpakkingen. Lees meer over de MIA/Vamil op de MIA/Vamil-pagina van RVO.
Subsidie voor grootschalige opwekking van elektriciteit uit zon, wind, geothermie en biomassa. Lees meer over SDE++ op de SDE-pagina van RVO.
Subsidie voor energiebesparing. Lees meer over EIA op de EIA-pagina van RVO.
De stijging van de CO2-heffing voor alleen grote bedrijven en zware industrie is het gevolg van maatregelen die het demissionaire kabinet heeft gepresenteerd in de Voorjaarsnota. De Tweede Kamer kan de Voorjaarsnota bespreken en wijzigen, waarna nog gestemd wordt over het wetsvoorstel. Pas als de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel goedkeuren is het definitief.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk