Home / Blogs / Gedragsverandering in organisaties: doorbreek patronen en stimuleer eigenaarschap
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment.
Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet alleen meekomen, maar zelf ook actief bijdragen aan die verandering? In deze Q&A deelt Sanneke Peters, Manager Mens & Organisatie bij Vitacon Luteijn, haar inzichten.
“Ik help organisaties met de belangrijkste factor in hun bedrijf: de mensen. Structuren en processen zijn te ontwerpen, maar gedrag laat zich niet in een schema vatten. Ik werk met directies en managementteams om patronen te doorbreken en een cultuur te creëren waarin medewerkers met plezier bijdragen aan de strategische ambities van de organisatie.”
“Veel ondernemers willen dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen, maar in de praktijk blijkt dit lastig. Ik hoor regelmatig: ‘Ik geef mijn mensen ruimte, maar uiteindelijk kom ik toch zelf met de oplossingen.’ Dat is precies het probleem. Eigenaarschap komt van binnenuit, maar moet actief gestimuleerd worden. Dit lukt alleen als je de juiste randvoorwaarden schept. Zonder die basis blijft het bij intenties.”
“Zo is het belangrijk dat je als leider je verwachtingen expliciet maakt en mensen ook de ruimte geeft om hier zelf invulling aan te geven. Daarbij is een stimulerende leeromgeving noodzakelijk. Mensen moeten fouten kunnen maken, zonder dat dit direct afgestraft wordt. En vier successen; dit motiveert en versterkt de gedragsverandering die je wilt zien.”
“Wij begeleiden bedrijven bij gedragsverandering met een praktische en gerichte aanpak. Geen standaardprogramma’s, maar trajecten die aansluiten bij de cultuur en doelen van de organisatie. Vooraf bepalen we samen wat het traject moet opleveren en welk gedrag daarvoor nodig is.”
“We combineren drie belangrijke bouwstenen: inzicht en bewustwording, praktijkgerichte training en persoonlijke coaching:
Cultuurverandering begint en eindigt met leiderschap. Daarom begeleiden we directies en managementteams intensief, zodat ze niet alleen de verandering inzetten, maar deze ook uitdragen en vasthouden.”
Benieuwd hoe dit in jouw organisatie werkt? Bel of mail me gerust. Mijn collega’s en ik gaan graag in gesprek over wat er speelt binnen jouw bedrijf.
Manager Mens & Organisatie T +31 (0)316 740 134 E sannekepeters@vitaconluteijn.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die schenken? […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Het succesvol laten groeien van een bedrijf vereist vaak aanzienlijke financiële middelen. Of je nu je productaanbod wilt uitbreiden, nieuwe markten wilt betreden of nieuw talent wilt aantrekken: financiële ondersteuning is van essentieel belang. Waar je in het verleden vooral geld kon lenen bij de Nederlandse grootbanken is het speelveld de laatste jaren flink veranderd. […]
De Nederlandse economie heeft de afgelopen decennia aanzienlijke veranderingen doorgemaakt. Een opmerkelijke ontwikkeling is de toenemende invloed van private equity. Private equity, ofwel particulier vermogen van investeringsmaatschappijen, heeft zich ontpopt als een krachtige motor voor investeringen, innovatie en groei in Nederland. Door Peter Eskes, Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie Eind juli 2023 publiceerde het FD een […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk