Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Fiscale aandachtspunten bij de fiets van de zaak
Het is voorjaar en nu de zon eindelijk ook schijnt is het weer een hot topic: de fiets van de zaak. Mooi voor de vitaliteit van medewerkers en een top voor je pakket arbeidsvoorwaarden. Maar let dan wel op deze fiscale zaken.
Bied je als werkgever je medewerkers de mogelijkheid van een gewone of elektrische fiets van de zaak, dan zorgt dat voor extra vitaliteit en een verbetering van je secundaire arbeidsvoorwaarden. Jij koopt of leaset de zakelijke fiets voor een medewerker of je vergoedt de kosten wanneer hij zelf een fiets leaset. Vervolgens kan de medewerker de fiets inzetten voor zowel woon-werkverkeer als privégebruik.
Maar let op: privégebruik wordt aangemerkt als loon in natura! Daarom is een fiets van de zaak jaarlijks belast voor 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires inclusief btw. Voor een medewerker betekent dit dat hij een bijtelling moet betalen. Voor jou als werkgever geldt dat je:
De fietsregeling geldt alleen bij het ter beschikking stellen van een fiets. Een medewerker gebruikt zijn zakelijke fiets, maar deze blijft eigendom van de werkgever (of leasemaatschappij bij een leasefiets). Bij einde dienstverband moet de medewerker de fiets inleveren of overnemen.
Bij overname van een zakelijke fiets naar privé mag je als werkgever voor de overnameprijs uitgaan van de aanschafprijs minus een afschrijving van 20% per jaar. Dit betekent dat een medewerker zijn fiets van de zaak na vijf jaar gratis kan overnemen. Hij is dan geen bijtelling meer verschuldigd.
Je kunt een fiets van de zaak ook onderdeel laten zijn van een cafetariaregeling. Zo ruil je hem dan tegen brutoloon. En de bijtelling kun je desgewenst onderbrengen in de werkkostenregeling (WKR). Extra werkgevervoordeel hierbij is dat je hierover dan geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd bent.
De Belastingdienst meldt dat het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van een regenpak in beginsel wel belast is. Je kunt dit echter voorkomen door het regenpak onder te brengen in de WKR. Ook kun je belasting voorkomen door het regenpak te voorzien van je bedrijfslogo ter grootte van minimaal 70 cm2. Het regenpak is dan namelijk werkkleding.
Ondanks het hebben van een fiets van de zaak kan een medewerker, onder voorwaarden, nog steeds in aanmerking komen voor een onbelaste vergoeding voor woon-werkkilometers. Dit op de dagen dat hij niet met de fiets naar het werk gaat. Dit moet dan echter wel zijn afgesproken werkgever en medewerker, zijn afgestemd op de persoonlijke omstandigheden van de medewerker en reëel zijn.
Naast het ter beschikking stellen van een zakelijke fiets, bestaat ook de mogelijkheid om een fiets of een lening voor een fiets (in privé) te verstrekken. Meer weten over de mogelijkheden? Bel of mail ons gerust. We helpen je graag.
Bron: SRA
Actueel
Checklist langdurig zieke medewerker – Jouw wettelijke to do’s
Hoeveel mag je belastingvrij schenken in 2025?
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een langdurig zieke medewerker, je wilt het niet voor de medewerker zelf, maar ook niet voor de continuïteit van je organisatie. Het kan namelijk leiden tot vertraging in projecten en legt extra druk bij andere medewerkers. Regelmatig contact en duidelijke afspraken helpen alle partijen. Daarnaast heb je als werkgever een aantal wettelijke verplichtingen. We hebben […]
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk