Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Een (elektrische) auto met Duits kenteken, gunstig of niet?
Woon je in Nederland en ben je werkzaam in Duitsland of heb je een onderneming in Duitsland, dan heb je de mogelijkheid om een auto met Duits kenteken te rijden.
Voor de eigenaar van bijvoorbeeld de Duitse eenmanszaak of GmbH is het voordeel dat (onder voorwaarden) een vrijstelling van BPM kan worden gekregen. Daarover kun je meer lezen in een eerder door mij geschreven artikel. Bij een hybride of elektrische auto speelt dit argument minder, omdat BPM afhankelijk is van de Co2-uitstoot.
Het voordeel van een auto met Duits kenteken is dat je gebruik kan maken van een mogelijk lagere bijtelling bij privé gebruik. Dat voordeel is het grootst als de werkzaamheden volledig in Duitsland plaatsvinden.
Vanaf 2019 kent Duitsland een lagere bijtelling bij privé gebruik van een hybride of elektrische auto, maar eerst vertel ik je meer over de reguliere bijtelling:
In Duitsland is de bijtelling bij privé gebruik van de auto van de zaak 1% per maand van de Duitse cataloguswaarde, oftewel 12% per jaar. Daarnaast geldt ook een bijtelling als er sprake is van woon-werkverkeer. Deze wordt nog wel eens vergeten en kan tot gevolg hebben dat de bijtelling zelfs hoger uitkomt dan de Nederlandse 22% bijtelling.
De bijtelling bij woon-werkverkeer is 0,03% per maand per kilometer woon-werk (enkele reis) vermenigvuldigd met de cataloguswaarde óf 0,002% vermenigvuldigd met de werkelijke totale woon-werkkilometers. Laatstgenoemde berekening is over het algemeen gunstiger als je minder dan 50% van de werkdagen daadwerkelijk naar je werk rijdt.
Een kilometerregistratie waaruit de werkelijke woon-werkkilometers blijken in combinatie met het aandeel van de btw op de werkelijke kosten van de auto is een alternatief voor de forfaitaire berekening, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar.
Voor bijvoorbeeld ambulante werknemers geldt geen woon-werkverkeer, omdat bij hen geen sprake is van woon-werkverkeer.
In Nederland wordt elektrisch rijden al lange tijd fiscaal gestimuleerd en gaat de bijtelling nu alweer omhoog. Duitsland kent pas sinds 2019 fiscale voordelen voor de hybride en elektrische auto. Zo zijn er onder andere aanschafsubsidies, geldt er een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en zijn er voordelen bij de aanschaf van laadpalen.
Ik vertel je meer over de fiscale bijtelling bij privé gebruik: de bijtelling is vanaf 2019 50% verlaagd bij privé gebruik van de hybride of elektrische auto. Concreet betekent dit een bijtelling van 6% in plaats van 12%. Ook de bijtelling van het woon-werkverkeer is met de helft verlaagd.
Voorwaarde is dat het moet gaan om een voor de Duitse onderneming nieuw aangeschafte auto van de zaak. Deze moet na 2019 door de onderneming zijn aangeschaft en mag tweedehands zijn. Daarnaast moet de hybride auto een Co2 uitstoot hebben van maximaal 50 gram of minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden (eisen 2019).
Vanaf 2020 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s verlaagd naar 3% (in plaats van 12%) en de bijtelling voor woon-werkverkeer wordt ook met 75% verlaagd. Dit was in eerste instantie alleen voor auto’s met een cataloguswaarde tot € 40.000, maar vanaf juli 2020 is dit verhoogd tot € 60.000. Voor duurdere elektrische auto’s geldt de reguliere bijtelling van hybride of elektrische auto’s (6%).
In 2021 betaal je in Nederland 12% bijtelling voor een elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 40.000. Voor een hybride auto is de bijtelling hetzelfde als voor andere auto’s, namelijk 22%.
Als je helemaal in Duitsland werkt, kan de bijtelling van 12% verlaagd worden naar 3% (bij een elektrische auto), van 22% naar 6% (bij een hybride auto) of van 22% naar 12% (bij een andere auto). Belangrijk is wel dat je ook de (eventuele) bijtelling voor woon-werkverkeer meeneemt in je berekening.
Denk er ook aan dat Nederland meestal het heffingsrecht heeft over het salaris voor de werkzaamheden die zijn toe te rekenen aan de werktijd buiten Duitsland. Bijvoorbeeld: je werkt 30% van de tijd in Nederland en 70% in Duitsland, dan kan Nederland 30% van de bijtelling van het privé gebruik van de auto belasten en Duitsland 70%.
Een auto van de zaak van je Duitse werkgever of je Duitse onderneming kan zeker interessant zijn, maar laat je goed adviseren om verrassingen achteraf te voorkomen. Wil je weten wat jouw voordeel kan zijn? Bel (06 1127 4485) of mail me gerust!
Groeten, Ricardo te Kaat
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk