Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Een (elektrische) auto met Duits kenteken, gunstig of niet?
Woon je in Nederland en ben je werkzaam in Duitsland of heb je een onderneming in Duitsland, dan heb je de mogelijkheid om een auto met Duits kenteken te rijden.
Voor de eigenaar van bijvoorbeeld de Duitse eenmanszaak of GmbH is het voordeel dat (onder voorwaarden) een vrijstelling van BPM kan worden gekregen. Daarover kun je meer lezen in een eerder door mij geschreven artikel. Bij een hybride of elektrische auto speelt dit argument minder, omdat BPM afhankelijk is van de Co2-uitstoot.
Het voordeel van een auto met Duits kenteken is dat je gebruik kan maken van een mogelijk lagere bijtelling bij privé gebruik. Dat voordeel is het grootst als de werkzaamheden volledig in Duitsland plaatsvinden.
Vanaf 2019 kent Duitsland een lagere bijtelling bij privé gebruik van een hybride of elektrische auto, maar eerst vertel ik je meer over de reguliere bijtelling:
In Duitsland is de bijtelling bij privé gebruik van de auto van de zaak 1% per maand van de Duitse cataloguswaarde, oftewel 12% per jaar. Daarnaast geldt ook een bijtelling als er sprake is van woon-werkverkeer. Deze wordt nog wel eens vergeten en kan tot gevolg hebben dat de bijtelling zelfs hoger uitkomt dan de Nederlandse 22% bijtelling.
De bijtelling bij woon-werkverkeer is 0,03% per maand per kilometer woon-werk (enkele reis) vermenigvuldigd met de cataloguswaarde óf 0,002% vermenigvuldigd met de werkelijke totale woon-werkkilometers. Laatstgenoemde berekening is over het algemeen gunstiger als je minder dan 50% van de werkdagen daadwerkelijk naar je werk rijdt.
Een kilometerregistratie waaruit de werkelijke woon-werkkilometers blijken in combinatie met het aandeel van de btw op de werkelijke kosten van de auto is een alternatief voor de forfaitaire berekening, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar.
Voor bijvoorbeeld ambulante werknemers geldt geen woon-werkverkeer, omdat bij hen geen sprake is van woon-werkverkeer.
In Nederland wordt elektrisch rijden al lange tijd fiscaal gestimuleerd en gaat de bijtelling nu alweer omhoog. Duitsland kent pas sinds 2019 fiscale voordelen voor de hybride en elektrische auto. Zo zijn er onder andere aanschafsubsidies, geldt er een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en zijn er voordelen bij de aanschaf van laadpalen.
Ik vertel je meer over de fiscale bijtelling bij privé gebruik: de bijtelling is vanaf 2019 50% verlaagd bij privé gebruik van de hybride of elektrische auto. Concreet betekent dit een bijtelling van 6% in plaats van 12%. Ook de bijtelling van het woon-werkverkeer is met de helft verlaagd.
Voorwaarde is dat het moet gaan om een voor de Duitse onderneming nieuw aangeschafte auto van de zaak. Deze moet na 2019 door de onderneming zijn aangeschaft en mag tweedehands zijn. Daarnaast moet de hybride auto een Co2 uitstoot hebben van maximaal 50 gram of minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden (eisen 2019).
Vanaf 2020 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s verlaagd naar 3% (in plaats van 12%) en de bijtelling voor woon-werkverkeer wordt ook met 75% verlaagd. Dit was in eerste instantie alleen voor auto’s met een cataloguswaarde tot € 40.000, maar vanaf juli 2020 is dit verhoogd tot € 60.000. Voor duurdere elektrische auto’s geldt de reguliere bijtelling van hybride of elektrische auto’s (6%).
In 2021 betaal je in Nederland 12% bijtelling voor een elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 40.000. Voor een hybride auto is de bijtelling hetzelfde als voor andere auto’s, namelijk 22%.
Als je helemaal in Duitsland werkt, kan de bijtelling van 12% verlaagd worden naar 3% (bij een elektrische auto), van 22% naar 6% (bij een hybride auto) of van 22% naar 12% (bij een andere auto). Belangrijk is wel dat je ook de (eventuele) bijtelling voor woon-werkverkeer meeneemt in je berekening.
Denk er ook aan dat Nederland meestal het heffingsrecht heeft over het salaris voor de werkzaamheden die zijn toe te rekenen aan de werktijd buiten Duitsland. Bijvoorbeeld: je werkt 30% van de tijd in Nederland en 70% in Duitsland, dan kan Nederland 30% van de bijtelling van het privé gebruik van de auto belasten en Duitsland 70%.
Een auto van de zaak van je Duitse werkgever of je Duitse onderneming kan zeker interessant zijn, maar laat je goed adviseren om verrassingen achteraf te voorkomen. Wil je weten wat jouw voordeel kan zijn? Bel (06 1127 4485) of mail me gerust!
Groeten, Ricardo te Kaat
Actueel
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk