Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De verkoper moet op reis: een 4-tal reistips
De winkelverkoper die succesvol wil zijn, zal op reis moeten. Op reis met de klant wel te verstaan. De reis gaat niet ver, maar is wel intensief. De klant heeft een bestemming voor ogen, maar weet vaak niet welke route te bewandelen. En daarom gaat de verkoper mee als gids. De verkoper is de reisleider op een pad met valkuilen, de weg is soms moeilijk te vinden en heeft verraderlijke -verleidelijke- zijwegen. Zelfs de bewegwijzering vraagt om uitleg. Zijn er reistips?
Voortdurend onderweg
Klanten zijn voortdurend onderweg. Zij zoeken producten die aansluiten bij hun wensen en behoeften, bol van voordelen. In hun zoektocht is de winkel een belangrijk station en voor veel klanten nog steeds het eindstation. In de winkel wordt gekocht. Echter, voor een groot aantal klanten is de winkel een tussenstation. De klant doet meer tussenstations aan: de concurrenten, de internetwinkel, die ene megastore die alles heeft en altijd goedkoper is.
Tussenstation wordt eindstation
Een goede verkoper weet dit. En de nog betere verkoper kent de alternatieven en het aanbod van de concurrentie. Een goede verkoper ben je alleen als je weet welke afwegingen de klant maakt op weg naar de uiteindelijke keuze. En alleen de beste verkoper zorgt dat zijn winkel geen tussenstation, maar eindstation wordt. De plek waar gekocht wordt.
Het mooiste traject
Verkopers geef ik altijd een belangrijke reisopdracht mee: weet wat er in het hoofd van je klant omgaat. Klanten bereiden hun aankoop voor. De klant begint al thuis, bekijkt varianten en prijzen op internet, wisselt ervaringen uit met vrienden en overlegt met het thuisfront aan de eettafel. Gelukkig zijn veel klanten er dan nog niet helemaal uit. Zij komen in de winkel. En dan begint het mooiste traject, de verkoop in de winkel.
Dit moet je gedaan hebben!
In het gesprek met de klant zal de verkoper het denkproces van de klant moeten volgen, met zijn emotie moeten meegaan. Hij zal met de klant informatie uitwisselen en de klant met steekhoudende argumenten helpen in het keuzeproces. Alleen dan kan de verkoper de zoekende klant leiden –en misschien verleiden- tot een aankoop.
4 reistips
De verkoper en de klant die in gesprek op reis gaan, hebben 4 plekken waarop zij elkaar raken. We maken er Reistips van:
Winkelen is leuk
Waar de verkoper de klant raakt, daar is een raakvlak. Dat is de uitdaging van de verkoper. En bedenk boven alles: mensen vinden winkelen nog steeds leuk. Zij willen geraakt worden.
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk